Din România în Singapore, via Google


Doina Costache este din aprilie 2015 Program Manager pentru agenții și advertiseri globali în cadrul Google Corporation, regiunea Asia Pacific. Anterior a condus aria de branding pentru Google România, având peste 10 ani de experienţă în Vodafone şi UniCredit Bank. Educată în Ştiinţe Politice – deşi nu a practicat niciodată, absolventa MBA – dar încă învaţă în fiecare zi despre managementul unui business, îndrăgostită de modă – pentru că o pasiune merită investiţia. Crede cu tărie în mobile, ca fiind invenţia care va revoluţiona modul în care comunicăm şi vom face publicitate.

Oricât am încerca să o încadrăm într-un tipar anume, Doina Costache este o femeie atipică. Face parte din generația X ca vârstă, dar cam aici se opresc legăturile cu „generația pierdută”, întrucât schimbarea, noutatea și adaptabilitatea sunt noțiunile care o definesc cel mai bine.

Din luna aprilie, Doina Costache, cea care conducea până nu demult aria de branding pentru Google România a încheiat un nou capitol din cariera sa, plecând tocmai în Singapore, unde a primit în „custodie digitală” regiunea APAC (Asia / Pacific / Australia). Dacă înainte ajuta firmele să își consolideze brandul în mediul online, de această dată, rolul său este unul de strategie operațională pentru partenerii Google cu prezență în regiunea APAC. „Mă simt ca o persoană îndrăgostită. Am fluturi în stomac, de cele mai multe ori simt că plutesc plină de optimism și cu speranță față de noua cale aleasă. Uneori, mai rar, ce-i drept, îmi fac griji în legătură cu cei rămași în urmă, în special părinții. A fost un job opening la Google, am aplicat, am trecut prin același proces riguros de recrutare ca un candidat extern și, după câteva luni de interviuri, am fost anunțată că m-au selectat pentru job. Sunt foarte fericită. Contractul este pe perioadă nedeterminată, atâta vreme cât voi putea contribui la succesul Google din acea poziție, mă voi ocupa cu seriozitate de noul rol. Voi colabora în continuare și cu echipa din România, dar doar punctual, pe anumite proiecte. Îmi va fi dor de oamenii din România, de echipa locală, de partenerii de acolo. Personal, mă leagă ani frumoși și experiențe unice de echipa de aici, pe care nicio distanța nu le va șterge vreodată”, spune Doina Costache.

*222 – prima școală adevărată
Doina Costache

Doina Costache

Dacă ar fi să derulăm timpul înapoi, am vedea că succesul său nu este unul întâmplător. A absolvit Facultatea de Științe Politice, dar a fost atrasă încă pe de băncile facultății de zona corporate, unde a învățat de la zero cum se construiește un business de succes. Astfel, la 19 ani, a fost printre primii opratori care răspundeau la *222, oferind consultanță clienților noii companii de telefonie mobilă. „Pe vremea aceea Telecom era încă la început, nu era deloc o industrie bine setată și aranjată cum este în prezent, ceea ce însemna multă oportunitate și foarte mult loc de creștere, adică exact terenul ideal în care un tânăr să se poată forma și să învețe lucrul într-o corporație. Am început ca angajat part time, astfel încât să pot să împac și facultatea, și serviciul. Eram telefonistă la *222, ceea ce însemna că ofeream consultanță pe diverse servicii de setare telefon, facturare și așa mai departe”, povestește Doina.

„Și acum, în somn, pot să recit poezia cu care eram trainuiți. Era așa : «Bună ziua! Connex. Ați sunat la *222, numele meu este Doina Costache. Cu ce vă pot ajuta?». Spuneam acest lucru de sute de ori pe zi. Și acum visez această poezie. Toți eram foarte tineri, ambițioși. Acum suntem toți în lumea aceasta corporate sau anteprenorială, suntem pe poziții de succes, ceea ce înseamnă că a fost o școală de succes, ne-a format bine. Telecomul era un teren necunoscut pentru mulți români, pe atunci. Telefonia mobilă era și atrăgătoare, dar îi și speria pe cei care nu se împrieteniseră cu tehnologia. Îmi aduc aminte de tot felul de apeluri hazlii în care lumea nu știa cum să își asculte căsuța vocală. Sunau tot felul de doamne speriate că au sunat la telefonul soțului și le-a răspuns o femeie. Era robotul căsuței vocale, dar ele doreau să le spunem cine este acea femeie care are acces la telefonul soțului. Am avut multe întâmplări hazlii. Mulți dintre cei care sunau la *222 simțeau nevoia de a discuta cu cineva. Mi-a format mult abilitățile de empatie, de comunicare, de relaționare în situații dificile, de negociere. Pentru mine a fost o școală foarte bună”, spune Doina.

Dezvoltare profesională și personală continuă

După ce și-a încheiat misiunea ca agent la *222 a devenit trainer pentru alte „furnicuțe”, apoi s-a ocupat de dezvoltarea altui departament: oferte și reclamațiile clienților. „A fost o mare muncă de negociere. Am învățat să empatizez cu omul, să îl ascult, să îi dau voie să își exprime frustrarea și apoi să nu îi arăt neapărat cine are dreptate, ci mergând mână de mână, să găsim soluția de comun acord. Connexul a fost o școală excelentă de business pentru mine. De acolo ne-am dus la parteneriate strategice cu clienții cei mai mari, companiile multinaționale și naționale care evident că aveau un număr semnificativ de abonamente și care aveau și un anumit volum de tranzacții, de solicitări și care erau destul de sensibili în abordare și pe care trebuia să îi servești foarte rapid și fără greșeală. Următorul pas a fost acela de parteneriate de business cu dealerii strategici care aveau un business oarecum paralel cu cel al Telecomului, dar erau în relație și de subordonare, și de parteneriat față de compania mamă. Acolo am învățat cele mai multe lucruri. Trebuia să știi partea financiară, să știi să citești un bilanț contabil, să știi cât de serios este și ce prospect are pe viitor să rămână solid în partea financiară, în zona de marketing, pentru a dezvolta campanii de marketing, în zona de rulaj de stocuri, în motivația angajaților, care era un subiect delicat pentru că nu erau angajații noștri, ci ai dealerului, dar de ei depindea succesul nostru. A fost un MBA muncit pe brânci timp de șapte ani”, își amintește doamna de la Google.

Apoi, dintr-o dată a simțit că vrea să facă și altceva, să crească, să își folosească experiența într-un alt domeniu. „Schimbarea a venit oarecum printr-o ruptură naturală, pentru că am stat acasă în concediul pentru creșterea copilului. În acele trei luni am simțit că sunt și alte oportunități în jurul meu, pe care poate le ratez pentru că eram atât de implicată într-un singur domeniu. Banckingul era pe vremea aceea un domeniu care căuta să se reinventeze, nu era deloc în criză, ci dimpotrivă, era în momentele de val, în perioada 2007-2008, în care aveau nevoie de oameni cu mentalități diferite și pe care doreau să îi ajute să vină în banking, cu energia și inovația pe care o aveam în telecom. Așa a apărut oportunitatea de la bancă pentru a pune pe picioare un departament nou nouț, acela de canale alternative, care însemna destul de multă implicare cu tehnologia, pentru că aveam call center, servicii la distanță: internet banking, mobile banking. Avea destul de multă legătură cu telecomul și atunci m-am gândit că nu abandonez de tot ceea ce am făcut, ci dimpotrivă, am dus telecomul în banking”, povestește aceasta despre experiența de la UniCredit Bank.

Printre primii angajați Google

Cum a ajuns, însă să lucreze la Google? Brandul personal a avut un cuvânt important de spus aici, dar și prezența sa în mediul online. „Întotdeauna m-au atras lucrurile legate de internet, nu doar prin natura jobului, dar, în mod natural mă atrăgeau noutățile. În 2009-2010, LinkedIn era doar o jucărioară, nu erau mulți oameni prezenți acolo și dacă erau nu își finisaseră foarte bine profilul, nu erau atenți la felul în care erau prezenți online. Pentru mine. brandul personal a contat mult. Am avut grijă de el de la început. Faptul că am avut un profil foarte bine structurat pe LinkedIn, faptul că am avut recomandări, dar și faptul că am avut rezultatele pe care le-am postat acolo, care mă reprezentau și care vorbeau despre mine, care erau practic cartea mea de vizită, m-au făcut să fiu ușor descoperită de firma de Head Hunting care lucra pentru Google, când acesta dorea să deschidă biroul din România. M-au invitat la o discuție, a fost chimie instant. Am intrat în procesul de recrutare care a fost cel mai complex din câte am trecut până atunci în experiența mea. S-a terminat cu bine pentru că la patru luni după toată povestea am devenit printre primii angajați ai Google România”, își amintește Doina.

Dacă ne imaginăm că în spatele Google este o adevărată industrie, mai spune ea ne înșelăm, dar avem și dreptate. „E vorba de o mână de oameni, e o echipă restrânsă. Atmosfera de lucru este total atipică, creativă, nebunească. De fapt ce înseamnă birou? Înseamnă unde ai acces la internet. Contează foarte mult și apreciez foarte mult la Google faptul că ține foarte mult la niște standarde de recrutare și la faptul că nu contează doar ceea ce știi și experiența, ci și atitudinea și ceea ce se numește identitatea culturii organizaționale. Există ceva ce definește orice angajat Google, intern noi numim acel ceva «google-inn», e acea calitate intrisecă pe care o ai sau nu o ai și dacă nu o ai, nu înseamnă că nu ești un profesionist bun: înseamnă că pur și simplu nu există un matching între tine și Google. Google–inn este acea pasiune, acea energie și acea forță de a muta munții din loc ca simplu om. Noi, într-adevăr, o mână de oameni, am reușit să facem foarte multe proiecte într-un timp foarte scurt”.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

1 + 11 =

Edițiile Sinteza
x
Aboneaza-te