Formula E

Anul 2014 va rămâne în istorie ca anul în care electricitatea a cucerit ultima redută a industriei auto: cursele de monoposturi. Să fie oare și anul în care a început pensionarea Formulei 1? Nu este exclus…


donington_4Indiscutabil, viitorul automobilului va fi electric, dar rămâne încă de văzut dacă electricitatea va fi generată de pile de combustie cu hidrogen sau de panouri fotovoltaice. Ce se știe însă cu siguranță (și se și vede din ce în ce mai des pe străzi) este faptul că zilele eșapamentelor fumigene sunt numărate și aproape toți producătorii auto au în portofoliu un model electric sau hibrid.

Dovada supremă a importanței electrificării automobilului o oferă motorsportul, acest laborator de studiu și testare a celor mai noi, avansate și secrete tehnologii din industria auto. Toată lumea a auzit de Formula 1, nu? Lauda, Prost, Schumacher și Hamilton sunt nume care nu au nevoie de alte prezentări, iar bugetele care sunt asociate industriei F1 au sărit în zona cifrelor astronomice. Însă cum ar fi să auzi că, începând de mâine, în boxe a fost interzisă benzina și cine vrea să alerge pe pistă trebuie să își monteze sub caroserie un motor de… aspirator? Ar fi cam brutal. Și totuși, e bine să începem să ne obișnuim cu ideea, pentru că pe 13 septembrie 2014 debutează Formula E, sora clonată și electrificată a Formulei 1. Să vedem despre ce este vorba.

Respectând angajamentele privind „ecologizarea” Formulei 1, prin reducerea consumului de combustibil și a noxelor aferente, managementul FIA (Federația Internațională a Automobilului) a dat undă verde unei competiții de monoposturi cu propulsie exclusiv electrică. A nu se înțelege că Formula E este ruda săracă a Marelui Circ, ci dimpotrivă – este viitorul. Nume mari, cu istorie serioasă în sporturile cu motor, și-au dat mâna pentru a proiecta și finaliza primele exemplare de monoposturi electrice. Spark Racing Technology se ocupă cu asamblarea componentelor și metamorfozarea unui morman de piese în 42 de mașini pregătite pentru pistă. McLaren Electronic Systems livrează platforma electronică și motorul, iar Renault integrează sistemele folosindu-și experiența agonisită în propriile centre de cercetare. Acumulatorii sunt produși de Williams, Dallara construiește șasiul monococă, iar Michelin încălță toate mașinile cu anvelope proiectate special pentru această competiție.

Citiţi articolul integral în varianta print a revistei

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

four × 1 =

Edițiile Sinteza
x
Aboneaza-te