Oamenii Măriei Sale

Furnizorii Casei Regale


Text de Ligia Popa, Agro TV

Calitatea de furnizor nu este un titlu sau o distincție, ci o recunoaștere a calității de persoană sau companie comercială, de la care Casa Regală a solicitat bunuri sau servicii. În consecință, calitatea de furnizor nu implică aspecte juridice, politice sau comerciale și nu este expresia unui parteneriat, ci o diplomă care recunoște că serviciile sau produsele persoanei sau companiei comerciale au fost solicitate și appreciate de către Casa Regală

extras din Statutul privind Furnizorii Casei Regale a României

În acest moment, 70 de nume de firme și persoane fizice autorizate apar pe lista furnizorilor Casei Regale din România. Calitatea de furnizor regal este oferită, după o evaluare atentă, pe o perioadă de cel puțin un an, iar perioada standard este de trei ani, dar aceasta poate fi prelungită pentru alți trei ani. Calitatea de furnizor poate fi retrasă în orice moment de Casa Regală, care are dreptul de a-și alege sursele de aprovizionare, ca orice alt consumator din România.

Sufrageria regală de la Peleș

Sufrageria regală de la Peleș

Instituția furnizorilor regali a fost reînființată în România în 2003, după ce fusese desființată în 1947, când România a devenit republică. Documentul de înființare a fost semnat de Majestatea Sa, Mihai I, iar primul furnizor regal a fost Murfatlar, compania care producea gama de vinuri Premium, din care făcea parte un sortiment de vin care îi plăcea în mod deosebit regelui, Rai-roșu, un vin foarte dulce. Vinul roșu, dulce, de Murfatlar a fost primul, dar au urmat altele care au atras atenția membrilor Casei Regale, după cum își amintește, Ioan Tucă, directorul Casei Regale, care se ocupă de gestionarea relațiilor cu furnizorii.

Ultimul nume apărut pe lista furnizorilor regali, la rândul său, are o importanță aparte pentru Casa Regală, fiindcă este cel al Cramei Purcari, care a primit statutul special în 14 decembrie 2015. Compania din Republica Moldova a fost selectată datorită unui vin foarte interesant, cu un nume special – Maluri de Prut, pentru producerea căruia au fost folosiți atât struguri din România, cât și din Moldova. „E un vin cu valoare de simbol, un vin special, un cupaj de struguri din România și Moldova. De fapt, cei de la Crama Purcari au realizat daja unirea, într-un cupaj deosebit”, spune Ioan Tucă, despre acest vin.

Între primul furnizor, o cramă, și ultimul furnizor de pe listă, tot o cramă, mai sunt alți 68. Datorită lor, de câte ori e nevoie, în palat ajung piese de îmbrăcăminte de damă sau pentru bărbați, accesorii, produse din frotir, apă minerală, lactate, brânzeturi, produse de patiserie, dulcețuri, corpuri de iluminat, produse din porțelan sau de argint și multe altele.

Deși nu se poate spune cu exactitate care este valoarea bunurilor și serviciilor oferite în virtutea colaborării, aceasta variind de la caz la caz, de la sezon, la sezon, este clar că aceasta este stabilită de comun acord de ambele părți implicate și, uneori, aduc anumite avantaje furnizorilor care, dincolo de motivele de mândrie, pentru că produsele lor ajung unde ajung, recunosc că au fost promovați și peste hotare tocmai datorită statutului de furnizori.

Felicia Tulai (Luna Solai): „Am visat mereu ca tatăl meu să îl întâlnească pe rege”

Uleiurile presate la rece, produse la Luna, în județul Cluj, ajung în fiecare zi pe masa Majestăților Sale , fiindcă, din 30 noiembrie 2014, producătorii lor au intrat oficial pe lista furnizorilor Casei Regale. Toate produsele, de rapiță, de floarea-soarelui, de nuc, au ajuns în atenția celor care sortează alimentele pentru bucătăria Palatului, iar unele au fost mai potrivite rețetelor care se prepară aici.

Uleiurile presate la rece, produse la Luna, în judeţul Cluj, ajung în fiecare zi pe masa Majestăţilor Sale

Uleiurile presate la rece, produse la Luna, în judeţul Cluj, ajung în fiecare zi pe masa Majestăţilor Sale

Nu există, ca și în toate celelalte cazuri, o cantitate fixă care să fie livrată, iar cererile vin în funcție de nevoie, adică, dacă apar evenimente în agenda princiară, și cantitatea cerută e mai mare, dacă nu, ceva mai mică.

Pentru clujenii care produc uleiurile presate la rece, colaborarea a fost una de bun augur și a contribuit la afirmarea pe o piață destul de exotică, marcată de o monarhie cu tradiție, cum e cea din Japonia. De asemenea, în Coreea, produsele care poartă marca Casei Regale au fost altfel privite, cu mai multă atenție, fiindcă purtau însemnele unei ordini de care asiaticii nu au cum uita, recunoaște Felicia Tulai, administratorul afacerii de la Luna.
Felicia este economist și specialist în marketing, așa că a privit încă de la început colaborarea ca fiind una importantă pentru dezvoltarea brandului, iar ca om, a înțeles-o din prisma unei fiice pentru care cea mai mare dorință a devenit aceea de a-i împlini tatălui său un vis: acela de a-i cunoaște pe cei din Casa Regală. A ajuns să bifeze ambele obiective după ce a trimis la Palatul Elisabeta un coș cu produse care a fost foarte apreciat, așa că a fost invitată să depună o scrisoare de intenție pentru a deveni furnizor. Cererea i-a fost acceptată și, în 2014, a fost invitată la Castelul Peleș, la ceremonia de înmânare a diplomei care atestă acest lucru. „Am ajuns acolo împreună cu cinci oameni dragi mie, așa cum a cerut protocolul. Era un hol mare, cu scaune. Tatăl meu era foarte emoționat. Era agitat și, când a auzit numele nostru, s-a agitat, nu mai putea sta și mi-a făcut semn că voia să fie înlocuit, așa că am ridicat eu diploma. În momente ca acelea, emoția e atât de mare încât ai impresia că nu mai poți face nici doi pași. Așa am fost și eu. După recepția care a durat cam o jumătate de oră a fost deschisă zona de șampanie, aici am reușit să dau mâna cu Principesa Margareta, de aceea în fotografiile de atunci apar eu în pozele de la Palat și nu tatăl meu, cum mi-am visat mereu“, povestește Felicia Tulai, administratorul companiei mici, dar dinamice de lângă Cluj.

Bibiana Stanciulov (Magiun de Topoloveni): „A fi furnizor al Casei Regale înseamnă a fi patriot”

Magiunul de prune produs la Topoloveni este unul dintre ingredientele unui mic dejun perfect pentru Regele Mihai I, așa cum recunoaște Ioan Tucă, reprezentant al Casei Regale, așa cum o spune și Bibiana Stanciulov, directorul general al firmei care îl produce. Din acest magiun, preparat fără zahăr, după o rețetă veche de sute de ani, se prepară o ruladă la fel de apreciată la Palat, o prăjitură care a cucerit internetul, fiind considerată… prăjitura regală perfectă, simplă și elegantă.

Managerul Sonimpex, Bibiana Stanciulov, la întâlnirea cu Regele Mihai I

Managerul Sonimpex, Bibiana Stanciulov, la întâlnirea cu Regele Mihai I

Povestea colaborării dintre firma din Topoloveni și Palat a început după o vizită a principelui Radu în fabrică, chiar de ziua principesei Margareta, după care el a plecat cu un buchet de flori și un coș cu produse. Acestea i-au încântat pe membrii familiei regale care au și venit cu invitația ca numele companiei să intre pe lista cu furnizori, în 2010.
După ce, pro bono, compania a oferit magiun Palatului, au urmat zacuștile, apoi alte sortimente de dulceață sau magiun. „Am fost invitați în fiecare an ai Casei Regale. Regele Mihai mi-a strâns mâna și mi-a oferit titlul de furnizor oficial, iar acesta a fost un moment pe care oricine și-l dorește, este de vis. Un moment de mare mândrie. Ulterior, membrii Casei Regale ne-au invitat la un eveniment organizat la Ambasada Suediei, unde produsele noastre au fost remarcate, așa că acum trimitem mărfuri și acolo, în Nordul Europei”, afirmă directorul Sonimpex.
De fapt, produsele Sonimpex sunt unele dintre cele mai bine marketate din România. Administratorii societății au făcut eforturi încă de la începuturi ca acestea să primească cât mai multe certificări de calitate, premii și alte elemente de recunoaștere, așa că, Magiunul de Topoloveni a fost primul produs românesc care a obținut atestarea europeană ca produs de Indicație Geografică Protejată și mai multe premii pentru gust.

Gălbenel Regal, de la Pianul de Jos

Tot din Ardeal, din Pianul de Jos, din Alba, provin și ouăle folosite în bucătăriile de la Săvârșin sau Sinaia. Triticum Sebeș a intrat pe lista furnizorilor în 10 iunie 2010 și, apoi, în 11 mai 2013 și-a reconfirmat poziția pentru ouăle Gălbenel.

Compania a fost selectată după ce a fost certificată ISO ca fiind foarte sigură. Aceasta se laudă cu tehnologii conforme cu normele europene, baterii îmbunătățite și multe altele. De fapt, cele aproximativ 80.000 de ouă care ies pe poarta fermelor în fiecare zi au o calități exemplare, un aspect al gălbenușului deosebit și gust aparte, așa că atenția Casei Regale nu a venit decât să confirme standardele ridicate de producție de la Pianu.

Deși a oferit, așa cum își doresc mulți alți producători români, marfă pentru marile magazine, acum cei de la Pianu s-au orientat către piețele locale, mai mici și mai dinamice, așa că trimit ouă depozitelor și micilor magazine din Alba și județele limitrofe, Hunedoara, Cluj și Mureș, fără să mai parieze pe multinaționalele din spatele supermarketurilor. Cum o politică națională de marketing poate fi încununată de un însemn cu valoare națională, colaborarea cu Casa Regală vine doar ca o confirmare pentru niște valori care par a fi puternic amenințate în această perioadă, în care marile ferme de găini sunt în pragul colapsului.

Halewood, furnizor de tradiție

Halewood Wines & Spirits au primit titlul de Furnizor al Casei Regale în 2006, pentru vinurile spumante, iar în 2009, și pentru vinurile liniștite. Prima ceremonie de acordare a titlului de Furnizor al Casei Regale a Romaniei a avut loc în data de 27 aprilie 2006, chiar la Pivnițele Rhein& CIE Azuga 1892, în prezența Majestăților Lor Regele Mihai I al României și Regina Ana a României. Titlul a fost înmânat personal domnului John E. Halewood, de către Majestatea Sa Regele Mihai I. Ceremonia a fost urmată de un dineu în cadrul căruia a fost refăcut meniul
Încoronarii de la 15 octombrie 1922, meniu din care au facut parte și vinurile spumante Rhein Extra.
„Halewood Wines & Spirits continuă tradiția de Furnizor al Casei Regale a Pivnițelor Rhein & Cie Azuga 1892, care au deținut acest titlu în perioada 1920-1947. De altfel, vinul spumant Rhein Extra, cea mai longevivă marcă românească de vin spumant, se identifică cu evenimentele istorice memorabile ale Casei Regale. După cum vă spuneam mai sus, spumantul Rhein Extra a fost servit în cadrul ceremoniei de încoronare a Regelui Ferdinand I de la Alba Iulia, în octombrie 1922. Meniul a fost pregătit de Casa Capșa și avizat de generalul Berthelot”, potrivit mesajului reprezentanților companiei.

Pe lista de preferințe din gamele Halewood se află „În primul rând, spumantele Rhein Extra, care se identifică cu evenimentele istorice memorabile ale Casei Regale. Sunt spumante de calitate înaltă, produse după metoda tradțională din regiunea Champagne. De asemenea, mai sunt solicitate diverse vinuri liniștite produse de compania noastră precum Byzantium (Rosso di Valachia, Blanc de Transylvanie), Floare de Luna, Hyperion, Theia, Prahova Valley”.

Lista furnizorilor Casei Regale, mai 2016

Lista furnizorilor Casei Regale, mai 2016

Alexandru Ciucu – Design regal

Reprezentantul Casei Regale, Ioan Tucă, spune că, în momentul în care Altețele Lor au descoperit creațiile designerului Alexandru Ciucu, au fost fascinați și au cerut imediat să viziteze atelierul designerului. De la prima vizită, la o colaborare nu a mai fost de făcut decât un pas… care a fost făcut în 8 februarie 2010.
„Întâlnirea cu Casa Regală a fost simplă, venită pe neașteptate, așa cum se întâmplă lucrurile mari în viață și, dacă ar fi să caracterizez într-un singur singur cuvânt sentimentul pe care îl emană relația pecare o am cu membrii Casei Regale, acela ar fi Normalitate”, spune designerul.

Alexandru Ciucu afirmă că, prin cerințele majestăților lor, „Ne situăm în general în zona clasic sau casual, în funcție de evenimentele la care Majestățile sau Altețele lor Regale participă sau în funcție de necesitățile vestimentare aferente timpului liber”.

La cunoștințele de croitorie și artistice ale lui Alexandru Ciucu, membrii casei Regale apelează „de câte ori e nevoie”, după cum chiar el recunoaște.

Calitatea de furnizor regal este una onorifică și nu implică costuri și plăți. Cantitatea de produse cerută depinde foarte mut de tipul de produs sau de serviciile necesare. Vinurile, de exemplu, sunt în mod obișnuit servite la Palat, dar se cer cantități mai mari atunci când sunt organizte petreceri de către cei din Casa Regală. De asemenea, sunt servicii, cum ar fi cele de sonorizare sau de înregistrare de marcă, la care se apelează mai rar, după cum povestește Tucă, directorul Casei Regale.

Fiind vorba despre produse și servicii pentru Casa Regală, fiecare potențial furnizor este în prealabil analizat și verificat, fiindcă doar așa poate fi apreciată calitatea produselor lor.După ce aceștia trec cu bine de testări și Majestatea Sa își dă acordul, se organizează o ceremonie în care noii furnizori sunt „investiți” pentru trei ani. Pentru acest pas nu sunt percepute taxe, dar, cei care vor, pot să se înscrie în Asociația Furnizorilor Regali și să contribuie la fondul acesteia.

Dincolo de toate acestea, unul dintre obiectivele principale ale Casei Regale este de a încuraja producătorii de produse românești și, de anul trecut, moldovenești. „Să fie produse românești e foarte important. Aceasta este o condiție clară și, chiar dacă cei de la BMW au mașini germane, compania e românească, așa că am apelat la serviciile lor pentru transport”, spune Tucă.

Lista furnizorilor este, oricum, una deschisă și chiar dacă în acest moment pe aceasta figurează 70 de furnizori este posibil ca numărul lor să crească


Cum se conferă și cum se retrage calitatea de furnizor la Casei Regale

Calitatea de furnizor se conferă printr-un document eliberat de Casa Regală. El are calitatea de a recunoaște Casa Regală ca beneficiar al unor servicii, și nu implică nimic mai mult decât prestigiul care derivă din existența acestui document. Documentul reprezintă o modalitate de recunoaștere a faptului că societatea comercială sau comerciantul sunt furnizori constanți de bunuri și servicii către Casa Regală. Însemnele oficiale ale calității de „Furnizor al Casei Regale a României” sunt strict reglementate, astfel: Compania comercială sau persoana-furnizor au dreptul de a folosi Stema Casei Regale a României sau Cifrul personal al Majestatii Sale Regelui (dupa caz), plasând dedesubt mențiunea „Furnizor al Casei Regale a Romaniei”.

„În mod natural, se înțelege că acordarea calității de Furnizor implică un înalt standard al produselor sau serviciilor; de asemenea, se așteaptă din partea companiei comerciale sau persoanei furnizor constanță și seriozitate, precum și un înalt profesionalism. În cazul în care compania comercială (sau persoana-furnizor) este obiectul unor critici sau acuze din partea opiniei publice, consumatorilor, presei sau este obiectul unor investigații, calitatea de furnizor se retrage automat.” (Statutul privind Calitatea de Furnizor al Casei Regale)

Începuturile
Primii furnizori ai Casei Regale a României au fost atestaţi din perioada domniei lui Carol I, printre aceştia afându-se croitori, brutari, producători de automobile, crame cu tradiţie sau artişti. Pe vremea lui Carol I şi a lui Ferdinand, brutari (Otto Gagel şi Heinrich Ehrmann), băcani (Gustav Reitz), librari (Socec), chiar fotografi şi muzicieni aveau calitatea de „furnizor“, „în aşteptarea unui titlu mai adecvat“, după cum notează istoricul Ştefania Ciubotaru, în cartea „Furnizorii Palatului Regal Cotroceni“. Hainele Reginei Maria erau realizate la Croitoria Cotroceni sau Ernestine Bouet (Bucureşti), la fabrica de stofe „Palladino e Pignalosa“ din Roma sau la case de modă pariziene precum „Esther Meyer“, „La Maison Nouvelle“ şi „Patou“. Tot pe lista de „furnizori“ figura, în 1930, și Societatea generală Dacia. În 2006, calitatea de furnizor al Casei Regale era deţinut de numai cinci firme şi persoane: Dan Coma şi Doina Levinţa (vestimentaţie şi marochinărie), Frottierex (producători de prosoape), Murfatlar şi cramele Rhein Azuga-Halewood.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

16 + 17 =

Edițiile Sinteza
x
Aboneaza-te