Generația Facebook și convergența media au dus la victoria lui Klaus Iohannis


Cercetările realizate de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES pentru a explica mecanismele sociale ale votului din turul al doilea al alegerilor prezidențiale au confirmat unele concluzii ale celor care au făcut observații empirice, dar nesistematice: convergența între Facebook, televiziune și telefonie mobilă a fost rețeta care a dus la marea mobilizare la vot în turul al doilea.

Români cerând Guvernului să mărească numărul centrelor de vot prin ordonanţă.

Români cerând Guvernului să mărească numărul centrelor de vot prin ordonanţă.

Elementul declanșator a fost modul de organizare de către Guvern a secțiilor din diaspora și reacția instituțională guvernamentală. Spațiul public devine prin rețele de socializare un spațiu emoțional. Noul spațiu emoțional înlocuiește spațiul public și asistăm, în consecință, la o dramatizare a experienței politice, la o mondializare sentimentală prin psihologizare, mai ales a elementelor de conflict. Modul în care diaspora românească a comunicat cu țara între cele două tururi demonstrează foarte bine acestă teză descrisă de studiile contemporane de sociologia comunicării, ceea ce a transformat mediul emoțional în comunități de indignare. Această mondializare sentimentală a fost vizibilă în cadrul primăverilor arabe, dar și în alte fenomene recente deoarece în societatea emoțiilor nu există granițe, dispar distanțele, chiar dacă emoțiile foarte intense sunt de scurtă durată.

Citiți articolul integral în ediția print.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

eleven − 2 =

Edițiile Sinteza
x
Aboneaza-te