Lucrări de Adrian Ghenie, în două expoziții simultane la Berlin

Fotografii realizate de Cristina Beligăr


Cele mai recente lucrări ale artistului român Adrian Ghenie pot fi văzute în această perioadă în două galerii berlineze, respectiv ca parte a unei expoziții care marchează zece ani de la primul show expozițional al artistului pentru colecționarul de artă Juerg Judin, dar și ca parte a expoziției deschise la Galeria Plan B, al cărei cofondator a fost chiar Adrian Ghenie în urmă cu 12 ani.

The heart attack, 2017/ Adrian Ghenie

Astfel, expoziția Nightscape, de la Plan B, marchează un moment important din viața artistului reprezentat de mai multe secvențe de imagini și situații pe care Adrian Ghenie le-a trăit în orașul Cluj-Napoca înainte de a intra la Universitatea de Artă. Conform textului care însoțește expoziția, Nightscape evocă atât starea sufletească specială a artistului, cât și un simț foarte subiectiv a ceea ce el înțelege prin noțiunea de timp. După prima încercare nereușită de a intra la Universitatea de Artă, Ghenie a stat un an la casa bunicii sale, o casă situată undeva pe o colină a Clujului și înconjurată de o grădină foarte mare. Casa se afla pe o stradă care încă păstra ceva din atmosfera a ceea ce însemna să trăiești la periferia orașului „pe vremuri”. Fragmentele temporale și spațiile fizice zugrăvite în aceste lucrări de Adrian Ghenie sunt, ca urmare, foarte exacte, la fel cum sunt și personajele din picturile sale pe care le „împrumută” din proximitatea situației sale de atunci. Dialectica dintre mediile vizuale antrenate în această expoziție, desen, colaj, pictură, este la fel de precisă și explicită.

Deși statutul său social era incert în acea perioadă, Ghenie consideră acel an din viață extraordinar de formator. A fost un an fertil tocmai din cauza absenței constrângerilor sociale și educaționale așa că amintirile lui legate de acea perioadă au fost mediate de materialitatea lucrurilor, ceea ce artistul nu a mai regăsit vreodată în alt loc. În opoziție cu precizia temporală și spațială inerentă în aceste lucrări, subiectul este izbitor prin absența sa; mai exact subiectul de fiecare dată pare a fi „în alt loc” chiar și în sens suprarealist sau filozofic: pisica este acolo, dar doarme, o bestie universală a cărei stare latentă sugerează pasivitate sau cel puțin o stare de repaos. Figura mamei este reprezentată fumând, un gest de altfel banal, dar funcția poziției unei persoane care trage dintr-o țigară ca simbol și metaforă a „ieșirii din sine” a devenit parte a uzanței comune. Între timp, într-un autoportret, artistul prăjește carne la grătar într-un mod absent, nepăsător.

The picnic 2, 2017/Adrian Ghenie

Adrian Ghenie/Self-Portrait 2017

Nightscape poate fi interpretată ca o expoziție anti-narativă, care pune accentul pe universalismul experiențelor trăite și simțite, mai degrabă decât pe spunerea unei povești. Sursa sublimului în aceste lucrări ale artistului nu este evocată de un personaj, ci de relația dintre toate elementele din picturi. Chiar și moartea este reprezentată ca fiind ceva comun, obișnuit și nu ca un moment excepțional. „Extraordinarul” este ancorat în formula pictorială specifică surselor vizuale precum Jacopo Tintoretto, Giorgio de Chirico, Otto Dix și mai târziu transpus în imagine cinematografică, sursă care a constituit motiv constant de inspirație în pictura lui Ghenie. În acest caz, artistul folosește o tehnică similară cu cea folosită de regizorul de film cult David Lynch (filmografia lui fiind o sursă cheie pentru vocabularul pictografic al artistului), unde extraordinarul reiese dintr-o aparentă normalitate, pentru ca imediat status quo-ul să revină la normal. Nightscape ne oferă o viziune a unei lumi înțepenite în non-acțiune, mai notează textul expoziției.

Adrian Ghenie a co-fondat Galeria Plan B în urmă cu 12 ani. A decis să expună aceste lucrări, definite de auto-reflecție și intimitate ca recunoaștere a apariției galeriei din rădăcini comune. Expoziția Nightscape de la Galeria Plan B din Berlin este deschisă până în data de 27 ianuarie 2018.

Grace, 2017

În expoziția The Graces, deschisă la Galerie Judin din Berlin, simultan cu expoziția Nightscape de la Plan B, Ghenie nu prezintă un grup omogen de lucrări, nici din punct de vedere al temelor abordate, nici al mediilor pe care le folosește. Așa cum obișnuiește de obicei în show-urile sale expoziționale, notează textul expoziției, Ghenie combină subiecți pe care i-a explorat în expoziții anterioare cu invenții pictoriale noi. Astfel, vizitatorii expozițiilor lui Ghenie știu că vor experimenta de fiecare dată plăcerea și confortul familiarului, precum și șocul noutății. În expoziția de la Galerie Judin, Adrian Ghenie continuă prin câteva lucrări seria Berghof – reședința montană a lui Hitler din Bavaria – începută în 2008. În aceste noi lucrări, monumentalele Alpine Retreat 2, Study for „Alpine Retreat 2” și Berghof, precum și desenul The Happy Host și colajul The Way of All Flesh, Ghenie revine la iconicul Cuib al Vulturului. Din expoziție mai fac parte lucrările Hunting Scene și The Hunter, Grace și The Toy. Frumusețea, în forma sa tainică iese la iveală în pictura Grace și în desenul cu același titlu. Figura femeii în mișcare, dacă este într-adevăr o femeie, amintește de voluptatea care definea frumusețea feminină  pe vremea lui Rubens.

Alpine retreat 2, 2017

Self-Portrait 2017/Adrian Ghenie

Cele trei autoportrete din galerie sunt o continuare a analizei pe care o face Ghenie propriei fizionomii. În ultimul timp, portretizările au devenit din ce în ce mai deconstructiviste. În pictura On the beach, de exemplu, îl vedem așezat în fața unei priveliști spectaculoase. Artistul s-a pictat fără față și devine recognoscibil doar prin silueta sa, familiară din multe alte autoportrete. Dorința lui de a-și contopi chipul cu cele ale unor figuri istorice (Darwin, van Gogh, Hitler) sau cu cele ale unor animale pare să fi cedat loc unei investigații existențialiste în natura umană, folosindu-și propria față ca dublură pentru omul comun.

Expoziția The Graces de la Galerie Judin din Berlin este deschisă până în data de 3 februarie 2018.

Adrian Ghenie (n.1977 în Baia Mare) lucrează și trăiește în Berlin. Expoziții personale anterioare: Recent Paintings, Pace Gallery, New York (2017); Darwin’s Room, Pavilionul României la cea de-a 56-a ediție a Bienalei de la Veneția (2015); New Paintings, Thaddaeus Ropac, Paris (2015); Contemporary Art Center (CAC), Malaga (2014); On the Road to… Tarascon, Plan B, Berlin (2013, with Navid Nuur); Pie-Fights and Pathos, Museum for Contemporary Art, Denver (2012); S.M.A.K. Museum, Ghent (2010); Muzeul Național de Artă Contemporană, București (2009). Expoziții de grup: Cher(e)s Ami(e)s. New presentation of the contemporary collections, Centre Pompidou, Paris (2016); Très Traits, Fondation Vincent van Gogh, Arles (2016); Mapping Bucharest: Art, Memory and Revolution 1916 – 2016, MAK, Viena (2015); I will go there, take me home, The Metropolitan Art Center, Belfast (2015); Six Lines of Flight, Museum of Modern Art (MOMA), San Francisco (2012); Painting Forever, Kunst-Werke Institute for Contemporary Art (KW), Berlin (2013); Francis Bacon and the Existential Condition in Contemporary Art, Palazzo Strozzi, Florența (2012).

 

 

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

nine + 5 =

Edițiile Sinteza
x
Aboneaza-te