Mark Gitenstein: „Implicarea mea în România: un act de iubire”


Mark H. Gitenstein a fost ambasadorul Statelor Unite în România din 2009 până în 2012. Ca şef al misiunii diplomatice, a lucrat pentru întărirea relaţiilor româno-americane în domeniul luptei anticorupţie, întăririi transparenţei actului de guvernare şi statului de drept. De asemenea, a promovat activ dezvoltarea pieţei de capital în România şi a mediului de afaceri transparent pentru toţi investitorii. Acordul dintre România şi SUA privind amplasarea sistemului de apărare împotriva rachetelor balistice a fost negociat şi semnat în timpul mandatului său la Bucureşti. În prezent, este consilier special la sediul din Washington DC al Mayer Brown, o casă de avocatură la care a lucrat şi înainte de a fi ambasador la Bucureşti. A ocupat, de asemenea, funcţia de director al Foundation for Change, Inc. precum şi poziţii de înalt demnitar în SUA şi a fost implicat în cercetare la Brookings Institution. E autorul cărţii „Chestiuni de principiu” („Matters of Principle”), iar numele său a fost inclus în mai multe rânduri în lista „Cei mai buni avocaţi din America”. Familia lui Mark H. Gitenstein a fost originară din România: bunicii săi erau din Botoşani şi au emigrat în America la sfârşitul secolului XIX. Mark H. Gitenstein a studiat Dreptul la Duke University şi la Georgetown Law School. Este căsătorit cu Elizabeth Gitenstein şi au trei copii şi cinci nepoţi.

„E crucial ca România şi guvernul ei să fie la nivelul aşteptărilor tinerilor”

„E crucial ca România şi guvernul ei să fie la nivelul aşteptărilor tinerilor”

Cum vedeţi, după aproape trei ani de la încheierea misiunii de Ambasador al Statelor Unite la Bucureşti, selecţia noului ambasador în contextul parteneriatului strategic şi al colaborării strânse în numeroase domenii dintre România şi Statele Unite?

Hans Klemm a fost confirmat de Senatul SUA în data de 5 August şi se va afla curând în România pentru a-şi lua în primire funcţia de ambasador. Nu mă pot gândi la o alegere mai bună. E un ambasador experimentat care vine cu cunoştinţe serioase în domeniul luptei anticorupţie şi a statului de drept, precum şi cu o înţelegere profundă a mersului lucrurilor în Departamentul de Stat al SUA. Predicţia mea e că va fi un ambasador excelent.

Cât de importantă e România pentru Statele Unite în contextul geopolitic şi geostrategic actual? În ce măsură contează orientarea strategică a României în definirea amplitudinii relaţiilor dintre cele două state?

România e un jucător-cheie în Balcani pentru Occident şi, în special, e un pilon crucial în susţinerea flancului estic al NATO. Acest lucru e esenţial pentru SUA şi NATO. Nu e vorba doar de realizarea bazei antirachetă de la Deveselu, ci şi de faptul că România a devenit o insulă de stabilitate crucială din punct de vedere al democraţiei şi al pieţei libere într-o zonă, altfel, turbulentă. Atâta vreme cât România va continua să meargă pe acest drum, va continua să joace un rol vital pentru alianţă.

Mulţi români se tem de agravarea instabilităţii şi de prospectul extinderii zonei de război în Europa de Est; în acest context, cât de important e pentru România parteneriatul strategic cu Statele Unite?

Am vorbit despre acest lucru în răspunsul anterior, dar aş adăuga un lucru. România poate şi trebuie să joace un rol important pentru Ucraina şi Moldova, ţări pe care alianţa ar dori să le vadă orientându-se în continuare către Vest. România devine un model pentru aceste ţări în ce priveşte trecerea de la vechiul model al unei conduceri de tip comunist şi al unui controlul autoritar către o economie şi o guvernare bazată pe reguli mai transparente.

Sunteţi implicat activ în programe de consultanţă în afaceri în România; vă simţiţi ataşaţi în continuare de această ţară?

După cum ştiţi, sunt membru în comitetul Fondului Proprietatea, motiv pentru care vin în România de patru-cinci ori pe an. Rădăcinile româneşti, experienţa de trei ani ca ambasador şi dedicaţia personală pentru România îmi aduce, în contextul acestei misiuni, o mare satisfacţie. Trebuie să subliniez că nu mai reprezint Guvernul Statelor Unite. Hans va face o treabă excelentă din acel punct de vedere. Dar responsabilitatea pe care o am la Fondul Proprietatea îmi permite nu numai să revin periodic în România, ci şi să militez pentru toate acţiunile necesare întăririi rolului României în alianţă, în special pentru consolidarea democraţiei şi a transparenţei legislative, dar, şi mai important, a succesului pieţei libere care aduce o ridicare a standardelor de viaţă pentru toţi românii. E un act de iubire.

Are România un mediu de afaceri sănătos? Care sunt zonele unde mai trebuie lucrat?

România are un mediu de afaceri sănătos, dar există unele chestiuni în care mai e nevoie de reformă. Din punctul meu de vedere, la Fondul Proprietatea m-aş concentra în primul rând pe continuarea reformelor companiilor de stat printr-o mai bună aplicare a regulilor de guvernare corporativă (din OUG 109/2011); pe continuarea privatizărilor în rândul acestor întreprinderi în vederea transferului valorii lor inerente către românii de rând, precum şi pe continuarea întăririi pieţelor de capital din România. E important, de asemenea, ca autorităţile române să-şi amintească faptul că predictivitatea şi stabilitatea cadrului legislativ e critică pentru atragerea investitorilor străini.

Am clienţi care sunt pe punctul de a investi peste un miliard de dolari în România, dar ezită din cauza incertitudinilor legate de viitoarele reglementări ale cadrului fiscal. România NU trebuie să schimbe regulile care afectează astfel de investiţii fără să analizeze consecinţele.

Are România o democraţie sănătoasă? Aţi văzut schimbări în bine în ultimii, să spunem, trei ani?

În legătură cu acest lucru, precum şi cu răspunsul la întrebarea precedentă, îi încurajez pe cititori să consulte raportul „Tipping Point” publicat anul trecut de Centrul pentru Analiza Politicilor Europene (Center for European Policy Analysis, CEPA, v. nota 1). Acest raport, care a fost redactat de experţi români şi americani, prezintă detaliat agenda viitoare legată de întărirea democraţiei, a statului de drept şi a mediului de afaceri din România. Raportul e focalizat pe reforma continuă în ce priveşte transparenţa şi statul de drept.

Mark H. Gitenstien este consilier special la sediul din Washington DC al Mayer Brown, o casă de avocatură la care a lucrat şi înainte de a fi ambasador la Bucureşti

Mark H. Gitenstien este consilier special la sediul din Washington DC al Mayer Brown, o casă de avocatură la care a lucrat şi înainte de a fi ambasador la Bucureşti

Lupta anticorupţie din România a atins niveluri fără precedent şi a fost salutată de mulţi americani şi vest-europeni. Credeţi că instituţiile româneşti ar fi fost în stare să realizeze un program anticorupţie eficient fără susţinere americană?

Sincer, cred că Uniunea Europeană, prin Mecanismul de Cooperare şi Verificare, precum şi FMI, prin implicarea sa continuă în România, merită la fel de multă recunoaştere în această privinţă, alături de ambasada noastră şi de alte ambasade, precum ambasada Regatului Unit. În final, însă, lucrul care a asigurat succesul cruciadei anticorupţie a fost susţinerea viguroasă a poporului român.

În calitate de american cu rădăcini în România, cum aţi perceput România şi psihologia românilor în interacţiunile de zi cu zi? De ce credeţi că numeroşi tineri visează încă să plece din România?

După alegerile din toamna trecută, am remarcat o schimbare de atitudine fundamentală în rândul tinerilor din Diaspora românească. Vor să se întoarcă în România şi să ia parte la noua revoluţie care are loc aici. E crucial ca România şi guvernul ei să fie la nivelul aşteptărilor acestor tineri.

Referinţe: Raportul CEPA poate fi accesat online aici

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

three − 2 =

Edițiile Sinteza
x
Aboneaza-te