Pasiunile Regelui

Avioane, elicoptere și automobile – seamănă cu titlul unui film din 1987, însă este un sumar concis al pasiunilor Regelui Mihai.


În inima Majestății Sale, alături de dragostea pentru România, există și un loc special pentru motoare și orice poate fi condus sau pilotat.

Alăturarea cuvintelor „mașini” și „Mihai” în bara de căutare Google are ca efect afișarea a peste jumătate de milion de rezultate, secțiunea de fotografii fiind dominată de imagini ale Majestății Sale în compania diverselor automobile deținute sau conduse de-a lungul timpului.

Pasiunea Regelui Mihai pentru mașini este binecunoscută, nu avem ce discuta sau negocia aici. Majestatea Sa are la activ peste 85 de ani de condus, timp în care a strâns „la bord” mai mult de două milioane de kilometri, mare parte din ei fiind detaliat notată în jurnalele personale. Faptul că a parcurs această distanță din spatele volanului – deși statutul său îi oferea multiple alte variante – nu face decât să confirme dragostea și pasiunea pentru automobil.

Regele Mihai este pasionat de automobile

Regele Mihai este pasionat de automobile

De-a lungul timpului, Regele Mihai a deținut 38 de autovehicule, în această cifră nefiind incluse mașinile oficiale de protocol sau cele ale Curții Regale. Prima mașină, un Morris din 1927, a primit-o în dar când avea doar opt ani, în 1929, de la unchiul sau, Principele Nicolae. Încă de mic, Regele Mihai a fost atras de mecanică și secretele din spatele ei, așa că automobilele i-au captat imediat atenția și interesul. În acele timpuri, lucrurile erau mai relaxate din punct de vedere al legislației rutiere, așa că Majestatea Sa a condus cu mult timp înainte de majorat. De altfel, tainele și abilitățile șoferiei le-a dobândit prin observarea șoferilor profesioniști ai Curții sau a membrilor Familiei Regale, care își conduceau singuri automobilele.

Însă toată această pasiune nu l-a transformat într-un colecționar avid, respectul și responsabilitatea de care dă
dovadă și în viața de zi cu zi dictând o abordare pe măsură și în cazul mașinilor. Prin urmare, Regele Mihai nu a deținut mai mult de două-trei mașini în același timp, preferând în schimb să le înstrăineze după o perioadă mai scurtă sau mai lungă (în medie 2-3 ani), după ce le înțelegea și savura secretele. Conform spuselor Majestății Sale, cel mai frumos automobil deținut a fost un Mercedes-Benz 540K din 1937, favoritul fiind însă un Jaguar SS100 Supersport (tot din 1937)-pentru felul în care se comporta la viteze mari, de peste 180 km/h. Din punct de vedere al atașamentului față de un model sau marcă, Regele Mihai nu a ascuns lumii o direcție poate neobișnuită pentru un membru al Caselor Regale: o afinitate neîntreruptă pentru mașinile de teren militare din timpul celui De-al Doilea Război Mondial.

Istoria „jeep-urilor” este ea însăși una demnă de poveste, totul începând odată cu pregătirile Statelor Unite ale Americii pentru intrarea în război. Guvernul american a solicitat producătorilor auto un automobil de teren capabil să traverseze zonele dificile și să reziste condițiilor dure de front. Așa a apărut modelul numit General Purpose, iar transcrierea fonetică a denumirii prescurtate (GP-jeep) a rezistat timpului și a dat naștere cunoscutei mărci Jeep.
Atât de impresionat a fost Regele Mihai de caracterul și personalitatea acestui soldat supraviețuitor, încât a decis să păstreze patru exemplare în perfectă stare de funcționare (plus două remorci destinate transportului de materiale sau bagaje) precum și două „epave” pentru recondiționare. Unul dintre cele patru funcționale are și un pedigree special: a aparținut generalului Patton. Acesta, în semn de mulțumire și apreciere pentru ajutorul oferit în război de către Suverana Luxemburgului, Marea Ducesă Charlotte, a dăruit mașina familiei regale, automobilul fiind făcut cadou ulterior Reginei Ana. Cele patru GP-uri sunt înmatriculate în Elveția și fac parte din inventarul permanent al garajului Regelui de la reședința elvețiană, însă prin rotație sunt aduse și în România, pentru expunerea în Muzeul Regal al Automobilului de la Savarsin, deschis în 2011 cu ocazia aniversării de 90 de ani a Regelui Mihai. Soarta Majestății Sale este legată de acest model și pentru că un exemplar a fost parte a convoiului de exil, la plecarea din noaptea de 3 spre 4 ianuarie 1948. Aceeași mașină (plus remorca) a fost folosită și la mutarea din Italia în Anglia (1950) precum și în 1956, odată cu stabilirea la Versoix, Elveția. Regele Mihai a parcurs cu acest autovehicul, în perioada anilor 1944-2011, un total de 110.000 kilometri.

Însă interesul pentru automobil al Majestății Sale nu s-a limitat doar la mărcile amintite mai devreme ci a cuprins aproape întreagă paletă a producătorilor auto existenți în diferite momente ale istoriei. Lista acestora, enumerate aleator, arată ca o generoasă participare la un salon auto: Morris, Ford, Aero 30, Jaguar, Delahaye, Bentley, Lincoln, Buick, Dodge, Mercedes-Benz, Cadillac, Lancia, Alfa Romeo, Adler, Talbot, Citroen, Opel, Volkswagen, Volvo, Bantam, Willys, Subaru, Renault, BMW. Fără să mire pe nimeni, în inventarul garajului palatului Elisabeta din București, figura în anul 2006 și o… Dacia Logan, desemnată efectuării sarcinilor administrative! Astăzi (dar începând cu 11 decembrie 2009), furnizorul pentru servicii de transport premium al Casei Regale este producătorul german BMW, prin partenerul local Automobile Bavaria.

Avioanele, altă pasiune

Avioanele, altă pasiune

Și pentru că de la automobile până la avioane nu este un pas atât de mare, Regele Mihai se poate lăuda cu un activ de 955 ore și 55 minute de zbor, pe 50 de aeronave diferite, toate datele fiind înregistrate meticulos, ca și în cazul mașinilor, în notițele personale ale Majestății Sale.

Nici de elicoptere nu a putut sta prea departe, Regele Mihai pilotând un astfel de aparat încă din 1947, cu ocazia unei vizite oficiale în Marea Britanie.

După cumpărarea Domeniului de la Săvârșin, Regele a amenajat în apropiere o pistă de iarbă, lungă de 1,5 kilometri – parte a islazului comunal. Invariabil, pista era plină de oi ieșite la păscut, așa că fiecare vizită la Săvârșin trebuia anunțată în prealabil, pentru ca sătenii să organizeze evacuarea patrupedelor și să fie asigurată o aterizare în condiții de siguranță.

O legendă nescrisă spune că, în vremurile moderne, postdecembriste, cei aproape 500 de kilometri ai drumului București – Săvârșin erau parcurși de Rege la volan, fără oprire, cu respectarea strictă a vitezelor legale, spre exasperarea alaiului însoțitor – nepregătit pentru o cursă non-stop.

Dar date fiind pasiunea și plăcerea Majestății Sale pentru condus, acest detaliu depășește teritoriul legendelor și se califică direct în capitolul certitudinilor. La fel ca milioanele de kilometri conduși, și miile de ore zburate.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

4 × two =

Edițiile Sinteza
x
Aboneaza-te