România turistică. ÎNCOTRO?!


În urmă cu patru ani mergeam la primul meu târg internațional de turism, la Londra. Citisem despre evenimentele de turism cu zeci de mii de participanți și sute de expozanți și mi-am planificat această vizită tocmai pentru a ieși cumva din globul de cristal al țării noastre și pentru a avea exemplul viu al altor destinații. Și a fost o mișcare extrem de inteligentă pentru că a fost prima „vacanță” din care m-am întors cu un bagaj suplimentar de… pliante și broșuri.

Evenimente precum London World Travel Market, ITB Berlin, WTM Dubai și altele sunt cele fac cea mai eficientă radiografie a brandurilor de țară și a poziționărilor destinațiilor turistice, iar pentru mine a fost prima confirmare reală că o destinație turistică nu poate avansa fără o strategie de brand în spate. Vecinii nostri au înțeles importanța imaginii și merg pe abordări holistice, nu nișate. Bulgaria are sloganul „A discovery to share”, iar Ungaria se prezintǎ „More than expected”.

Într-adevăr, nu toate sloganurile vor fi memorabile precum celebrele „Malaysia, truly Asia” sau „Incredible India”, dar la aceasta contribuie și campania de promovare din spatele unui brand reușit.

Nu te poți baza pe eternul „lasă, că oamenii care vor să ne viziteze vor afla oricum” așa cum nu te poți lăsa impresionat de gradul de ocupare de pe litoralul românesc în lunile iulie și august sau de gradul de ocupare al hotelurilor și pensiunilor de la munte în preajma sărbătorilor de iarnă.

Lumea turismului a depășit de mult faza vacanțelor la mare și la munte. Acum turiștii caută experiențe, oameni autentici, vor să cunoască o destinație dincolo de plaja privată a unui hotel și, din fericire, România nu duce lipsă de astfel de experiențe. Ceea ce ne-ar mai trebui este o umbrelă sub care să fie promovate toate aceste lucruri, adică brandul României.

Brandul existent al României asociat cu sloganul „Grădina Carpaților” sau „Explorează Grădina Carpaților” reprezintă un pas înainte pentru România ca destinație turistică. Cu toate acestea, nu promovează decât o parte din ceea ce România are de oferit ca destinație turistică, respectiv natura. Din punctul meu de vedere eșuează în a transmite jovialitatea oamenilor, caracterul autentic al anumitor regiuni din țară, experiențele de care un turist se poate bucura și care sunt unice pentru această parte a Europei. Cred însă că ultimii 5 ani au însemnat o evoluție din punctul de vedere al promovării turistice. Nu știu daca pur și simplu ni s-a dus vestea și a venit și rândul României să fie inclusă pe harta destinațiilor turistice din Europa de Est sau dacă schimbarea de brand și campania media realizată în parteneriat cu Travel Channel sau National Geographic a dat rezultate. Cred că este o combinație între cele două. Cu siguranță branding-ul actual a fost mai vizibil decât „România. Mereu surprinzătoare” din 2004 sau „Țară de basm” din 2006, campanii de care nimeni nu își mai amintește și care nu au reușit decât să genereze polemici. Senzația mea este însă că mai avem de lucrat până să ajungem la acea combinație de logo, slogan și campanie care să ne scoată din anonimat ṣi mai ales, sǎ contureze brandul din spatele logo-ului.

Albumele foto cu imagini din Deltă nu sunt suficiente

Albumele foto cu imagini din Deltă nu sunt suficiente

Până în acest moment, cea mai eficientă promovare adusă României nu a fost pusă la cale de vreun guvern sau de vreun ministru, ci nu a costat nimic și a fost generată de Prințul Charles al Marii Britanii. Îndrăgostit de România și de oamenii frumoși din zona Transilvaniei și a secuimii, prințul Charles a promovat România prin sinceritate … și a funcționat de minune. Declarații precum „Hrăneşte sufletul şi inima; asta îţi face, până la urmă, ţara aceasta” sau “România e o parte specială a lumii” venite din partea unei figuri atât de importante pe plan internațional au făcut mai mult bine imaginii noastre ca destinație turistică decât toate campaniile de marketing cumulate, derulate până în prezent. Și poate că nu ar fi rău să folosim ecoul acestor declarații ca o dovadă de best practice și să reușim să atragem influenceri și persoane cu voci puternice în media care să transmită mai departe mesajul unei destinații turistice autentice. La fel de eficiente mi s-au părut a fi și reportajele Wild Carpathia, întrucât avem nevoie ca specificul nostru să fie arătat turiștilor de peste hotare înainte de a-i convinge să ne facă o vizită.

Mi-aș dori ca toate marile posturi TV de călătorii, și nu numai, să fie invitate în România pentru a le prezenta ce avem mai frumos. Aș vrea ca în fiecare an să aducem în România bloggeri internaționali de renume, care să transmită mai departe cât de frumoasă este România și cât de autentici sunt românii. Mi-ar plǎcea ca pǎrerile tinerilor din societatea civilǎ sa conteze mai mult pentru minister ṣi pentru ANT, mi-aṣ dori ca cei cu putere in Administraṭia Publicǎ sǎ înṭeleagǎ cǎ specificul acestei perioade este internetul ṣi mai ales mediile sociale (bloguri, Facebook, etc.). Și cǎ toate trebuie abordate de specialişti, nu dupǎ ureche. Mi-ar plǎcea ca tot mai mulţi români de peste hotare sǎ se implice în campanii de promovare a României, iar cele mai eficiente dintre acestea sa fie susṭinute inclusiv de cǎtre autoritǎṭi. Mi-aṣ dori ca parteneriatele public-privat sǎ nu mai fie doar simple vorbe, ci sǎ fie puse în practicǎ de cǎtre autoritǎţi, astfel încât oamenii buni din diferite niṣe sǎ îṣi punǎ know-how-ul la aceeaṣi masǎ cu capacitatea financiarǎ a instituţiilor statului. Tot ce am propus sunt modele experimentate ṣi care au succes în multe alte ṭǎri, iar ceea ce propun eu este foarte simplu: România nu trebuie sǎ reinventeze roata, ci sǎ se inspire şi sǎ copieze din modelele de succes ale altor ṭǎri.


razvan pascuDespre autor: Rǎzvan Pascu este consultant în marketing turistic cu experienṭǎ în PR, organizare de evenimente, consultanṭǎ ṣi comunicare. Are un Executive MBA obṭinut la WU Vienna University ṣi conduce o companie de PR ṣi evenimente – www.TravelCommunication.ro, dar ṣi un ONG care se ocupǎ de promovarea regiunilor turistice din România – www.TravelFocusRomania.org.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

five + 20 =

Edițiile Sinteza
x
Aboneaza-te