Românii digitali aşteaptă răspunsuri şi acţiuni concrete din partea brandurilor

La o simplă plimbare cu metroul bucureştean, la o oră de vârf, se poate observa cât de ancoraţi sunt românii în online, şi mai ales în mobile, având în vedere că mare parte dintre aceştia stau cu privirea în telefoane/tablete, cu degetul pe butonul de refresh, pentru a prinde ultimele update-uri de pe Facebook sau Insta, pe care să le comenteze cu prietenii sau colegii.


Distribuie articolul

Datele Hootsuite confirmă faptul că românii sunt foarte conectaţi la informaţiile din mediul online, pe care le accesează în primul rând de pe calculator, urmat de telefonul mobil care înregistrează o creştere importantă în rândul populaţiei, şi datorită ofertelor tot mai avantajoase cu internet inclus şi ratei de penetarare a internetului mobil care a ajuns la 85% la mijlocul anului 2017, potrivit ANCOM.

Tot mai multe branduri pun accentul pe realizarea de campanii de comunicare digitale cât mai interactive şi memorabile, care să îi atragă şi să-i loializeze pe utilizatori.

De altfel, un studiu pe care l-am derulat anul trecut împreună cu iSense Solutions – „Relevanţa brandurilor. Ce contează cu adevărat pentru consumatori”, – ne-a revelat că principalele canale pe care românii din mediul urban le folosesc zilnic sunt reţelele sociale (accesate de 80% dintre aceştia), TV-ul situându-se pe locul secund cu 74%, tinerii de 16-24 de ani informându-se în proporţie de 90% de pe acestea, în timp ce românii de 45-54 de ani consumă mai mult decât ceilalţi TV (89%) şi radio (61%).

Facebook rămâne cea mai extinsă platformă de socializare din România, cu 9,6 milioane de utilizatori, cei mai mulţi (26,83%) cu vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani, potrivit facebrands.ro, iar numărul acestora creşte în continuare. Instagramul câştigă şi el teren printre utilizatorii români şi are şanse să devină reţeaua anului 2018.

Având în vedere că, în 2017, s-a înregistrat o creştere de 40% a comerţului online faţă de anul precedent – conform datelor din studiul GpeC -, putem estima că va continuă să crească şi în 2018. Mai ales că, raportat la alte ţări UE, acesta este încă la un nivel mic în România, existând perspective bune de dezvoltare în viitor. În continuare, românii preferă să achiziţioneze din online, în special electronice şi produse din segmentul fashion, luând în considerare că aceştia au realizat o comandă minimă de 800/1.000 de lei în 2017 pentru primele şi 250/300 de lei pentru cele din urmă, conform datelor furnizate de acelaşi studiu.

Tot mai multe branduri pun accentul pe realizarea de campanii de comunicare digitale cât mai interactive şi memorabile, care să îi atragă şi să-i loializeze pe utilizatori. Una dintre principalele caracteristici ale comportamentului consumatorilor în online este gradul ridicat de interacţiune cu brandurile şi rapiditatea cu care se derulează dialogul acesta. Consumatorii sunt vocali, îşi exprimă imediat aprecierea sau nemulţumirea, se aşteaptă la răspunsuri şi acţiuni concrete din partea brandurilor.

Principalele tendinţe pe care le-aş menţiona în comunicarea digitală de anul acesta ar fi:

  • În social media, conţinutul video creşte în continuare şi este din ce în ce mai folosit de branduri, inclusiv în relaţia cu influencerii. De asemenea, conţinutul efemer, de tipul Instagram Stories, devine din ce în ce mai utilizat de branduri;
  • Vedem o măsurare (mai) atentă a rezultatelor campaniilor şi corelarea big data cu bugetele investite şi insight-urile despre consum şi consumatori;
  • Creşte utilizarea AI-rilor (inteligenţă artificială) şi machine learning, VR şi AR (realitatea virtuală/realitatea augmentată), marketingul conversaţional şi bots;
  • Voice marketingul capătă contur, în contextul în care Google afirmă că 20% dintre cererile de pe mobil sunt făcute prin căutări vocale, şi se aşteaptă creşteri pe măsură ce consumatorii se vor obişnui să ceară sfatul unor asistenţi inteligenţi ca Alexa, Siri sau chiar propriul frigider smart. Astfel, marketingul va trebui să creeze conţinut pentru acest tip de căutări, pe care să îl plaseze în locaţii considerate azi neconvenţionale, dar care vor deveni obişnuinţă în anii următori.
Distribuie articolul

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Edițiile Sinteza
x
Aboneaza-te