Singuri împotriva tuturor: În luptă cu știrile false


Mass media are în ultimii ani serioase probleme de credibilitate. Nu doar fenomenul „fake news” a crescut alarmant, ci atacurile instituționale asupra jurnalismului, în general, au început tot mai mult să erodeze încrederea publicului cu privire la ceea ce citește. Ca urmare, doar 18% dintre americani spun că au „mare” încredere în știrile produse de organizațiile naționale de știri, potrivit unui raport publicat de Pew Research Center în 2016.

„Într-o perioadă în care autocrații, demagogii, criminalii și alte personaje dubioase încearcă să se îmbogățească pe seama unei societăți naive, este vital ca jurnaliștii să rămână ochii și urechile acestei lumi în lupta împotriva corupției”, precizează Gerard Ryle, directorul ICIJ (International Consortium of Investigative Journalists).

Isteria fake news s-a focusat în primul rând asupra mass-media şi în principal asupra reţelei Facebook

Îmbunătățirea competenței mediatice în online și creșterea încrederii în mass media sunt punctele centrale ale misiunii News Integrity Initiative, un proiect lansat recent de CUNY Graduate School of Journalism din SUA. În cazul în care se dovedește a fi mai mult decât o mișcare inteligentă de marketing, conceptul este unul extrem de ambițios și, încă de la lansare, dispune de un capital de 14 milioane de dolari, prin implicarea a cel puțin 19 organizații din toată lumea, inclusiv Facebook. Deja primii pași ai News Integrity Initiative au fost făcuți și sunt luate în considerare idei de proiecte specifice. Luna trecută, membrii proiectului s-au întâlnit pentru a lua în discuție fenomenul fake news, discuție care a avut ca rezultat un „plan tangibil” cum l-a numit Jeff Jarvis, director al Tow-Knight Center for Entrepreneurial Journalism și coordonator al proiectului News Integrity Initiative. „Proiectul ne va ajuta să decidem nu doar ce site-uri să evităm, dar ce fel de jurnalism să susținem”.

Scopul final al News Integrity Initiative este să reorienteze atenția dinspre ce pot face consumatorii de știri pentru a îmbunătăți calitatea știrilor, asupra măsurilor specifice pe care organizațiile de știri, platformele și alții le pot implementa pentru a îmbunătăți lucrurile din punctul lor de vedere. News Integrity Initiative va fi un proiect dezvoltat independent de CUNY Graduate School of Journalism, sub auspiciile School’s Tow-Knight Center for Entrepreneurial Journalism.

„Totul a început după alegerile prezidențiale din SUA, când bunul meu prieten, antreprenorul Craig Newmark și fondatorul site-ului Craigslist, ne-a provocat să luăm în discuție mult mai serios problema dezinformării”, a precizat Jeff Jarvis pe site-ul propriu buzzmachine.com, identificând mai multe nevoi care au dus la inițierea unui proiect. „Vreau nu doar să convingem publicul să aibă încredere în mass media, ci să facem în așa fel încât mass media să asculte vocea publicului. Aceasta este filozofia din spatele programului Social Journalism desfășurat la CUNY și pe care îl putem rezuma astfel după spusele teoreticianului și criticului media James Carey: «Presa nu informează publicul, ci publicul ar trebui să informeze presa. Obiectul jurnalismului este conversația pe care publicul o are cu el însuși». Trebuie început dialogul cu publicul și trebuie ca acesta să fie mai bine înțeles”, consideră Jeff Jarvis.

În al doilea rând, spune el, s-a observat că isteria fake news s-a focusat în primul rând asupra mass mediei și în principal asupra rețelei Facebook ca și cum această rețea ar fi cauzat isteria și tot ea ar fi putut rezolva problema. „Așa că mi-am dorit să duc mai departe această conversație și să includ alte părți afectate și responsabile: agenții media, branduri, organizații de publicitate, PR, mediul politic, societatea civilă. În al treilea rând, am vrut să schimb atenția în cadrul deliberărilor noastre dinspre negativ, spre pozitiv. În toată această furtună am văzut potențialul de a crește calitatea în ceea ce îi privește atât pe consumatorii de știri, cât și calitatea platformelor și a organizațiilor de știri. Vreau să văd cum putem exploata acest moment. În al patrulea rând, alături de colegii mei de la Tow-Knight Center am vrut să convocăm grupurile care tratează această problemă astfel încât să ajutăm pe toată lumea să împărtășească informație și astfel să colaborăm. Nu vrem să concurăm cu ei, ci să îi ajutăm”, a precizat Jeff Jarvis.

Astfel, Jeff Jarvis împreună cu decanul de la The City University of New York (CUNY), Sarah Bartlett, au formulat o propunere către Craig Newmark pe care a aprobat-o cu un grant acordat pe durata a patru ani. Tot Craig Newmark a donat la sfârșitul anului trecut Institutului Poynter, liderul mondial în jurnalism, un milion de dolari pentru a finanța o inițiativă multianuală care va viza etica jurnalistică. „Apoi mi-a sunat telefonul, sau mai bine spus am primit un mesaj pe Facebook de la Áine Kerr care se ocupă de parteneriatele media la Facebook și care destul de recent a început să colaboreze cu agenții de fact-checking pentru a semnala conținutul suspect al știrilor din online; a început așa-numitul Journalism Project și a organizat o serie de întâlniri cu organizațiile de știri pentru a vedea ce face fiecare pentru a îmbunătăți conținutul media pe platforma Facebook. Áine a precizat că Facebook își dorește să facă mult mai mult în colaborare cu alți parteneri, ceea ce a dus la acordarea unui grant pentru a finanța cercetarea noastră. Alături de Facebook s-au alăturat și alți finanțatori: John Borthwick de la Betaworks, Mozilla, Darren Walker de la Ford Foundation, Brian O’Kelley, fondator al AppNexus și Democracy Fund și alții. Peste zece organizații au anunțat că se vor alătura inițiativei noastre”, a mai spus Jeff Jarvis.

De câțiva ani, Jeff Jarvis s-a străduit să construiască „poduri” între publisheri și diferite platforme și a avut îndrăzneala să le spună celor de la Facebook și Google, deopotrivă, ce crede el că ar trebui să facă pentru îmbunătățirea jurnalismului. „Așa că, atunci când Facebook mi-a bătut la ușă spunându-mi că vor să ajute jurnalismul, cine sunt eu să le interzic asta?Când Google a dat startul proiectului Digital News Initiative în Europa am apreciat și lăudat efortul fără a primi personal vreo finanțare din partea lor. Ca urmare nici acum nu primesc personal finanțare”, a clarificat profesorul.

Google a anunţat în luna aprilie 2017 că opţiunea de Fact Check în Google va fi extinsă global în bara de Search, în toate limbile

Cea mai mare speranță a lui Jeff Jarvis este ca News Integrity Initiative să îi permită să lucreze cu Facebook și cu alte platforme și împreună să ofere o altă perspectivă jurnalismului așa cum este înțeles astăzi. Proiectul a început deja printr-o întâlnire cu jurnaliști de la câteva mari publicații din lume și reprezentanți ai diferitelor platforme (inclusiv Facebook și Google), agenții media, branduri, politicieni, cercetători, oameni de PR, pe teme privind propaganda și frauda. S-a discutat despre eventuale paliere de cercetare și cum educația publică poate să ajute în acest sens. „Ne propunem să finanțăm cercetarea. Vreau să învățăm mai multe despre ceea ce știm deja cu privire la discursul public: la ce dă share publicul pe rețelele de socializare, ce îi motivează să dea share etc.Vom finanța acele proiecte care aduc jurnalismul în fața publicului. Vom examina noi moduri pentru a face educație media și vom investiga rădăcinile acestei neîncrederi față de mass media. Cel mai important, însă, va fi să convocăm întâlniri pentru a căuta soluții împotriva fenomenului fake news. Vom lucra cu organizații din toată lumea: universități, companii și redacții de știri astfel încât să reinventăm jurnalismul în această nouă eră”, a explicat Jeff Jarvis.

Totodată, fondatorul companiei americane de comerț și shopping online, eBay, Pierre Omidyar, va dona prin intermediul companiei filantropice Omidyar Network 100 de milioane de dolari pentru susținerea jurnalismului de investigație și pentru stoparea fenomenului „fake news”. Astfel, The International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), grupul de jurnaliști din spatele anchetei „Panama Papers”, anchetă recent recompensată cu un Premiu Pulitzer, se va număra printre grupurile media independente care va primi finanțare de 4.5 milioane de dolari din partea miliardarului, în următorii trei ani. Alianza Latinoamericana para la Tecnologia Civica (ALTEC), un proiect conceput să promoveze angajamentul civic și transparența în America Latină și The Anti-Defamation Legue (ADL), cea mai mare organizație mondială antisemitism, sunt alte două inițiative finanțate de Pierre Omidyar.

„Fact Check”, disponibil în Google Search și Google News peste tot în lume

Motorul de căutare Google a fost creat pentru a ajuta consumatorii să găsească informații folositoare în marea nesfârșită de conținut pe care publisherii și site-urile îl creează. Acest acces la informații de calitate este ceea ce a convins publicul să folosească web-ul și, de asemenea, i-a convins pe contributori să se implice în crearea de conținut și să investească în el. Cu toate acestea, odată cu apariția a mii de articole care sunt publicate online în fiecare minut din zi, cantitatea conținutului online poate fi copleșitor. Și, din păcate, nu tot acest conținut se bazează pe fapte sau este adevărat, făcând din ce în ce mai imposibilă ideea de a distinge între adevăr și ficțiune. De aceea, în cursul lunii octombrie anul trecut, Google alături de Jigsaw au anunțat că le vor permite publisherilor din câteva țări să afișeze un tag de verificare a informațiilor („Fact Check”) în Google News pentru identificarea acelor articole care cuprind informații verificate de publisherii de știri și organizațiile care se ocupă de „fact-checking”.În urma feedback-ului pozitiv primit, Google a anunțat în luna aprilie 2017 că opțiunea de Fact Check în Google va fi extinsă global în bara de Search, în toate limbile. Astfel, pentru prima dată, când vom da o căutare pe Google pentru a primi un rezultat de încredere care să necesite „fact check” pentru una sau mai multe afirmații publice, vom vedea acea informație afișată pe pagina rezultatelor căutării. Extrasul va afișa informații cu privire la afirmația în cauză, cine a făcut afirmația și verificarea acelei informații.Informațiile nu vor fi disponibile pentru fiecare rezultat pe care îl produce o căutare și pot fi pagini de rezultate unde publisherii au verificat aceeași informație și au ajuns la concluzii diferite. Aceste „fact checks” nu sunt generate de Google, ci sunt prezentate de parteneri terți ai Google precum site-uri specializate ca Snopes și PolitiFact, sau alte echipe de „fact-checking” pentru ca publicul să facă judecăți mult mai informate. „Chiar dacă vor fi prezentate concluzii diferite, credem că este util pentru utilizatori să înțeleagă gradul de consens în jurul unei anume afirmații. Oferind pârghiile pentru ca verificările informațiilor să fie mai vizibile în rezultatele Căutării, credem că oamenilor le va fi mai ușor să evalueze aceste fact checks și să își creeze propriile opinii informate”, se precizează pe blogul oficial al Google.

În luptă cu adevărul

În lupta împotriva știrilor false, guvernele multor țări din lume caută soluții strategice pentru a găsi „formula magică” în vederea stopării acestui fenomen.

Germania a propus un proiect de lege care ar putea transforma această țară în studiu de caz în efortul de a combate răspândirea fenomenului fake news și a discursurilor de instigare la ură. Dacă măsura va fi aprobată, platforme precum Facebook sau Twitter vor fi obligate să înlăture conținutul fake news care incită la ură, precum și alt conținut considerat „nedrept”, ori altfel se supun unei amenzi de până la 50 milioane de euro. În funcție de cât de ilegal sau fals va fi conținutul publicat, organizațiile vor avea la dispoziție 24 de ore să îl înlăture. Legea ar viza și postările care incită la terorism sau încurajează pornografia infantilă.

Cabinetul Angelei Merkel a fost de acord cu proiectul de lege dându-i mari șanse să fie aprobat în Parlamentul german înainte de alegerile naționale din septembrie anul acesta. „Providerii rețelelor de socializare sunt responsabili atunci când platformele lor sunt folosite ca suport pentru a răspândi discursuri instigatoare la ură sau știri cu caracter fals”, a declarat Ministerul Justiției din Germania, Heiko Maas. Legea propusă s-ar aplica doar între granițele Germaniei, însă Maas a precizat că va insista ca astfel de măsuri să fie luate la nivelul Uniunii Europene.

Și alte țări europene încearcă să contracareze fenomenul fake news. În Cehia, de exemplu, a fost inaugurat recent, la nivel guvernamental, un departament special care să denunțe relatările false. Presa internațională l-a numit „Echipa SWAT în luptă cu adevărul”. Înarmat cu telefoane inteligente și computere, acest departament se ocupă cu semnalarea știrilor false din social media și raportarea lor în spațiul public. Astfel, Centrul pentru Combaterea Terorismului și Amenințărilor Hibride dispune de 20 de specialiști și funcționează începând cu data de 1 ianuarie 2017 în cadrul Ministerului de Interne din Cehia. Scopul principal al acestui departament este să contracareze eventualele influențe externe în Cehia pe parcursul alegerilor generale care vor avea loc în luna octombrie în contextul în care dezinformarea din mediul online ar putea influența opinia publică și chiar destabiliza sistemul democratic ceh.

 

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

two × 3 =

Edițiile Sinteza
x
Aboneaza-te