Țiriac Collection

Nasturi, fluturi, cutii de chibrituri, ace de gămălie, aproape orice ne iese în cale poate fi colecționat și pus la loc de preț. Dintre toate, colecțiile de automobile sunt cele mai impresionante și mai încântătoare, nu atât pentru proprietar cât pentru cei care le trec pragul. Iar când exponatele au vârsta străbunicilor, vizita se transformă într-un salt în timp.


FOTO MARE Rolls Royce Phantom IV

Vizitatorii muzeului BMW din Munchen, care își extind vizita și pe aleile expoziției speciale Rolls-Royce, au plăcuta surpriză de a admira un superb model clasic al mărcii britanice: Rolls-Royce Phantom IV Coachwork by Hooper, fabricat între 1950 și 1956 într-o serie limitată la 18 exemplare, din care doar 16 au supraviețuit trecerii timpului. Este un model rar, într-o stare de conservare excelentă, deținut de un prosper om de afaceri și este doar o mică parte dintr-o colecție impresionantă de astfel de autovehicule. Chiar și în 2014, după 64 de ani de la părăsirea halelor de producție, Phantom continuă să impresioneze cu liniile fluide ale caroseriei și cu rafinamentul și calitatea habitaclului elegant. Mulțimea adunată în jurul standului de expunere este dovada incontestabilă a faptului că indiferent de câți ani s-au scurs peste luciul vopselei, frumusețea autentică fascinează privitorul la fel ca în prima zi, atingând corzi pe care mulți nici măcar nu știu că le posedă.

Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette

Lângă automobilul expus, plăcuța de prezentare a datelor tehnice precizează și mulțumește în același timp proprietarului pentru amabilitatea de a pune la dispoziția expoziției acest model exclusiv. Este vorba despre Ion Țiriac.
Turiștii români care trec pragul expoziției sunt la început surprinși să vadă un astfel de semn “€œde acasă”, iar ulterior surprinderea se transformă într-o plăcută căldură naționalistă. Sunt măguliți. Lumea se pleacă cu respect în fața unui român, care este în același timp și deținătorul singurei colecții private din lume ce conține toate cele șase modele Phantom produse până în prezent. Privind mașina și lăsând gândurile să zboare, ești invadat de nostalgie. Îți dorești să te întorci în timp, să simți fiorul primei atingeri, să inspiri mirosul nou al tapițeriei, să te joci la toate butoanele din bord și să pleci la plimbare fără nici o destinație anume.

Pasiunea pentru automobil este un drog scump, neiertător, care face victime aleator, fără să țină cont de sex, vârstă sau naționalitate. Dacă îți plac mașinile, vei întoarce mereu capul după una arătoasă, fie ea nouă, sau clasică, sau vopsită pastelat. Nu vei avea nevoie de atenționare sau pregătire anterioară, de avertisment sau încălzire suplimentară, pentru că un al șaselea simț mereu treaz, îți va dicta unde și când să-ți arunci privirea. Pasionații colecționează mașinuțe încă din școala elementară și le păstrează la loc de cinste, protejate de pericole și, mai ales, de mâinile neaveniților. Vremea trece, școlarii se transformă în capete de familii dar mașinuțele rămân. Iar prin cei care reușesc financiar să-și susțină pasiunea și să o ridice la un nivel de colecții de vârf, întrega societate câștiga incontestabil. Fără acești oameni dispuși să investească sume exorbitante în achizionarea și restaurarea unor mașinării care altfel ar fi luat calea topitoarelor, omenirea ar fi mai săracă.

Jensen C-V8 Mk III Coupe

Jensen C-V8 Mk III Coupe

Henry Ford a început, încă din 1906, să colecționeze obiecte mai mult sau mai puțin tehnice, lucru care probabil că a fost perceput la acea vreme ca o inutilitate, o pierdere de timp, bani și energie. Astăzi, muzeul din Detroit care îi poartă numele adăpostește exponate ce și-au depășit cu mult valoarea lor în aur: o bicicletă pentru 10 persoane fabricată în 1896, autobuzul în care Rosa Parks a refuzat să cedeze locul, precum și Lincoln-ul Continental SS-100-X în care John F. Kennedy a fost asasinat. Fără moștenirea lui Henry Ford, toate aceste piese istorice ar fi fost pierdute, singurele memorii rămânându-ne eventual doar imprimate pe hârtie fotografică.

În Olanda, Muzeul Louwman din Haga reprezintă încununarea muncii asidue a două generații de afaceriști pentru care automobillul a fost și este un zeu suprem. Colectionarea mașinilor a început în 1934 și s-a ajuns astăzi un număr de 203 de automobile, printre care găsim la loc de cinste un Aston Martin DB5 folosit de James Bond în Golfinger, un Cadillac care a aparținut lui Elvis Presley precum și mașina lui Winston Churchill. Iar acestea sunt doar trei din exponatele unei colecții recunoscute ca fiind ”€œcea mai veche colecție privată din lume”.

Din fericire, colecțiile auto nu sunt apanajul trecutului sau a burgheziei plictisite, pentru că așa cum am mai spus, drogul își infinge colții indiferent de generație. Dând ceasul înainte și ajungând în epoca colecționarilor contemporani, avem oameni că Jay Leno, care a strâns în garajul său un număr de aproximativ 190 de autovehicule, dintre care 90 sunt motociclete. Asemeni ”colegilor de suferinta”, și el a decis să expună public (prin intermediul site-ului dedicat precum și a diverselor programe și canale media) rezultatul a zeci de ani de muncă de colecționar.

Este evident că pentru acești oameni, dragostea pentru automobile a depășit limita egoismului și a păstrării pentru sine.
Ion Țiriac s-a alăturat prin gestul său de a face publică colecția sa personală, lui Henry Ford, familei Louwman și lui Jay Leno. Pe acești oameni istoria automobilului îi va menționa mereu ca fiind filantropii care s-au îngrijit de minunile pierdute ale omenirii. Proprietarii colecțiilor auto deschise publicului nu vor să se laude cu numărul, valoarea sau exclusivitatea exponatelor. Desigur, asta contează într-o oarecare măsură și le mângâie și orgoliul, acolo unde este cazul, dar nu reprezintă motorul care îi face să-și deschidă vitrinele și să lase toți copii vecinilor să le intre în casă. Mai degrabă, motivația se regăsește în bucuria de a împărtăși cu alți iubitori de frumos plăcerea de a admira o mașină unica sau extraordinară.

Lincoln Continental

Lincoln Continental

Ion Țiriac a început colecționarea de vehicule din pasiune, iar acum colecția sa reunește peste 60 de modele, începând cu un cvadriciclu Hurtu din 1899 și terminând cu un Mercedes-Benz SLR Mclaren Stirling Moss Edition din 2009. Fiecare exponat este însoțit de o poveste aparte, vizitatorii galeriei având astfel ocazia să afle detalii de mult uitate chiar și de istoricii dedicați. Asemeni muzeelor și galeriilor din alte țări, Țiriac Collection conține automobile și motociclete care au aparținut unor vedete și somități din vremuri de mult apuse: un Rolls-Royce Phantom VI similar celui oferit Reginei Elisabeta a II-a în 1977 cu ocazia împlinirii a 25 de ani de la urcarea pe tron, un Maserati Ghibli Berlinetta din 1968 care a aparținut lui Sammy Davis Jr., precum și un Rolls-Royce Phantom V din 1960 care din 1990 a fost deținut de Sir Elton John.
Galeria Țiriac Collection este situată în Otopeni, la intrarea în București, pe Calea Bucureștilor 289 și se întinde pe o suprafața de 2.200 de metri pătrați. Accesul în galerie costă 15 lei, dar vizitatorii nu cumpără un simplu bilet de intrare la ceea ce poate fi denumit de către neavizați a€œo adunătură de fiare”, ci își asigură trecerea printr-un portal de călătorit în timp, însoțiți fiind de Regele Automobil, stăpânul inimilor care pompează benzină în loc de sânge.

Phantom IV a fost cel mai exclusiv model construit de Rolls-Royce, dedicat doar familiilor regale și conducătorilor de state, o clauză contractuală interzicând revânzarea mașinilor după ce acestea au ieșit din uz. Exemplarul din colecția Țiriac a aparținut lui Aga Khan III, al patruzeci și optulea Imam al comunității Nizari Ismaili. După moartea acestuia, soția a ignorat clauza și a vândut mașina unui hotel din SUA, care a folosit-o la transferul clienților importanți la și de la aeroport.

 

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

one × four =

Edițiile Sinteza
x
Aboneaza-te