Un birou de milioane

În România, bătălia pentru retenția angajaților a intrat pe teritoriul amenajărilor interioare. Oglindă, oglinjoară, cine are cel mai frumos birou din țară?


Ca să vizitezi tot biroul Betfair România Development, aflat la etajul patru al clădirii clujene The Office, ai nevoie de cel puțin o oră. Asta fără să te oprești la o ceașcă de vorbă în cafeteria și fără să cedezi tentațiilor care-ți răsar în drum – o masă lucioasă de ping-pong; o bibliotecă cu fotolii comode; o bicicletă gata pregătită de antrenament; o sală obscură, unde zgomotul se oprește la ușă… și lista poate continua. Bogdan Tomșa, director financiar și administrator al Betfair România Development, este mândru de felul în care arată biroul de la Cluj – „În momentul acesta, biroul nostru este cel mai frumos din tot grupul! Este adevărat că România are în continuare marele avantaj că totul e mai ieftin– ca și cost al muncii, al amenajării, al închirierii. Cu banii pe care i-am cheltuit aici, probabil nu s-ar putea face nici jumătate la celelalte birouri Betfair din Dublin, Porto sau Londra”. Morpohoza, compania care s-a ocupat de amenajare,  a fost de altfel contractată de biroul Betfair de la Dublin, care a vrut să copieze întru totul conceptul de „Oraș în oraș” al colegilor din România.

Investiția de la Betfair România Development s-a ridicat la aproximativ 2 milioane de euro și s-a desfășurat în trei etape de amenajare – prima (3.000 de mp) a avut loc în februarie 2015; a doua (1.000 mp) în ianuarie 2016 și a treia (1.600 de mp) în iulie 2016. Betfair nu este nici pe departe un caz singular. La mai puțin de un km distanță, într-o altă clădire nouă de birouri – EBS Tower, au fost inaugurate în vara lui 2016 spațiile de birouri ale EBS România (acum NTT Data), amenajate cu o sumă similară – 2 milioane de euro (pentru 7.000 mp). La București, tot în vară, trei organizații din domeniul educației, de această dată – Entrepreneurship Academy, Maastricht School of Management Romania și Universitatea Alternativă – au amenajat 450 mp dintr-o clădire veche, fostul Palat al Telefoanelor de pe Bulevardul Dacia, transformându-l într-un hub educațional și antreprenorial în care să se simtă bine toți cei cu care lucrează, de la elevi de liceu până la manageri de companii și oameni cu afaceri efervescente. Doar investiția în mobilier s-a ridicat la 80.000 de euro, însă multe dintre lucrări au fost făcute în regim pro-bono de parteneri care au înțeles demersul celor trei organizații care vor să inspire tinerii să devină cetățeni responsabili, capabili să susțină și să producă schimbare. De unde focusul pe spațiul de muncă?

Birourile NTT Data sunt dispuse pe 10 etaje, într-o clădire de birouri ridicată în centrul Clujului

Un mediu (a)menaja(n)t

„Ne-am dorit un spațiu în care să te simți ca acasă; că faci parte dintre-o familie, dintr-un fel de trib, dintr-o comunitate. În același timp am vrut să sugereze și ideea de creștere accelerată – pentru că asta se întâmplă aici, se nasc și se dezvoltă afaceri – dar și de parcurs inițiatic, de drum al maturității, ca în povestea lui Făt Frumos”, explică Dora Surugiu, Chief Learning Officer la The Entrepreneurship Academy. În cazul celor trei organizații educaționale, motivația pentru o „altfel” de amenajare a venit de la faptul că metodologia pe care se bazează este inspirată din nonconformistul model finalndez, iar astfel de lucruri nu pot fi asimilate într-un spațiu convențional. Care a fost rezultatul? „Elevii par să aprecieze prea mult spațiul, pentru că au ajuns să și doarmă acolo”, spune, glumind, Dora Surugiu. Asta se întâmplă și pentru că în hub au loc, mai nou, tot felul de evenimente, de la cursuri de dans până la conferințe educaționale sau – cum s-a întâmplat în data de 11 ianuarie 2017 – o acțiune de donare de sânge.

Același sentiment, de multe lucruri interesante care se întâmplă simultan, îl ai și când vizitezi Betfair, de exemplu. O schimbare de 180 de grade față de atmosfera sobră a birourilor de odinioară. „Companii foarte serioase, scorțoase, precum cele de consultanță a KPMG, au început să amenajeze săli de joacă, de relaxare. De ce se întâmplă asta? E o luptă continuă de retenție a angajatului”, spune Bogdan Tomșa, directorul financiar al Betfair România. El explică faptul că angajatul român s-a schimbat foarte mult în ultimii ani: „În urmă cu 20 de ani, dorința de a te face remarcat, de a demonstra că poți, că ești capabil, se materializa prin stat peste program; muncit foarte mult; accept orice numai să-mi îndeplinesc sarcina. Între timp ne-am rafinat, iar acum nu mai sunt suficienți 200 de euro în plus la salariu. Îți dorești abonament la World Class, sau bibliotecă la job, sau mic dejun. Mediul de lucru a început să conteze din ce în ce mai mult – a devenit o chestie diferențiatoare”.

„Ne dorim ca oamenii care lucrează în cadrul companiei să se simtă ca acasă. Ne dormim foarte mult să ținem oamenii în țară. Tinerii care fac o facultate în România să rămână în țară. Acesta este scopul nostru primordial, acela de a oferi oportunități bune de dezvoltare a tinerilor din țara asta”, spunea Daniel Metz, CEO NTT Data la momentul inaugurării spațiilor de birouri de la EBS Tower. Din dorința de a-i ține pe tineri în țară, compania de tehnologie s-a implicat și în reînființarea Facultății de Informatică în limba germană la Universitatea Babeș-Bolyai, căreia îi fac lobby în liceele din Transilvania. De altfel, cel puțin în domeniul IT&C, trendul este oarecum inversat, aducând acasă mulți tinerii talentați care lucrau în străinătate. Iar la asta au contribuit din plin beneficiile oferite de departamentele de resurse umane, de la salarii competitive până la spații de birouri în care angajații să se simtă ca acasă.

Oficiu la hub-ul educaţional şi antreprenorial de pe Bulevardul Dacia, din Bucureşti

Efecte imediate

Reamenajarea biroului este genul de activitate care își arată efectele pozitive încă înainte de finalizarea lucrărilor, dacă angajații sunt implicați în procesul de creare a conceptului. Așa cum s-a întâmplat la Betfair. „Faptul că am construit biroul în trei etape ne-a făcut să devenim tot mai buni în treaba asta. În etapa 2 și 3 am avut mult feedback din partea angajaților legat de ceea ce ar trebui făcut. Ni s-a cerut, de exemplu, o cameră întunecoasă – unde sunt doar niște lămpi și niște șezlonguri, fără lumină din tavan, fără zgomot”, povestește Bogdan Tomșa. În cazul Betfair s-a mai întâmplat un lucru interesant – angajații și-au manifestat dorința de a-și aduce pasiunile la job. „Am primit la un moment dat o listă cu peste 100 de semnături (compania are 550 de angajați – n.r.), prin care se solicita ca una dintre zonele dedicate copierii de documente și reîmpospătării rezervelor de consumabile să fie transformată în depozit de… schiuri, amenajat frumos, cu rasteluri, în așa fel încât ei să-ți poată ține aici schiuri și bocanci”, spune Tomșa. Implicat direct în procesul de amenajare, în fazele 2 și 3 el i-a înțeles perfect, pentru că, la rândul său, a simțit nevoia să transfere cumva la birou pasiunile sale. Iar acum, pe lângă rastelul de schiuri, la Betfair te poți deplasa dintr-o parte în alta pe… trotinetă, pe piste special amenajate.

Un birou modern și primitor poate face diferența, când vine vorba de fidelizarea angajaților sau de creșterea gradului de atractivitate aunei companii, mai ales dacă se adaugă celorlalte avantaje, cum ar fi, în cazul Betfair – bonurile de masă; bonusuri financiare; asigurări medicale și abonamente la sală; pachete flexibile de benefici (angajații au la dispoziție un buget personal pe care pot să-l cheltuiesc pe una din cinci categorii la alegere – sport/activități sportive/echipament de sport; concedii/vacanțe; pensii private/asigurări de viață/asigurări medicale suplimentare față de ce oferă firma; hobby-uri; dezvoltare personală), mic dejun cu meniu zilnic diferit; apă, cafea sucuri la discreție; bugete de team building; bugete personale de training; petreceri; evenimente; obiecte personalizate.

Concret, în timp ce alte companii de IT se zbat, la Cluj, să-și păstreze angajații, Betfair a reușit să angajeze 100 de oameni în vara lui 2016. Desigur, compania a investit în mai multe programe menite să contribuie la acest succes – unul dintre ele fiind răsplătirea propriilor angajați, cu un bonus cuprins între 3.000 și 8.000 de lei, pentru fiecare persoană recomandată care se angajează și demonstrează că e potrivită companiei.  Dar, în același timp, sala de interviuri a fost plasată, strategic, în așa fel încât candidații să treacă pe lângă cele mai impresionante spații din companie.

 

„Avantajul mare la colaborarea cu Morphoza a fost că este că ei au preluat ideea și au dus-o la bun sfârșit. Și au și știut să se apropie de noi, în sensul în care au vrut să vadă care sunt nevoile noastre, să înțeleagă istoricul companiei, ce ne place, ce fel de cultură organizațională avem, ce valori avem ca și companie – în așa fel încât toate aceste lucruri să fie integrate în proiect și să se regăsească în produsul final”, Bogdan Tomșa, director financiar Betfair România Development.

Betfaire - The Most Office

Compania Betfair Romania a fost marele câștigător al primei competiții dedicate spațiilor de birouri din România, „The Most Office”, proiect al companiei de consultanță CBRE, realizat în parteneriat cu dezvoltatorul și investitorul imobiliar Skanska. Decernarea premiilor primei ediții a avut pe data de 10 noiembrie 2016, iar Betfair Romania Developmenta obținut, pe lângă trofeul The Most Office, încă două premii, la categoriile The Most Popular și Young Spirit. Treizeci și patru de companii și-au înscris birourile în competiția pentru cele șase premii de categorie ale concursului și pentru Marele Premiu. Companiile Lowe și Theta au câștigat, la egalitate, Trofeul Glamour Award, Johnson&Johnson a primit premiul la categoria Cosy, Studio Insign a câștigat Boutique Award, iar compania NTT Data a fost recompensată cu High-Tech Award.

CBRE este lider pe piața de consultanță imobiliara, atât în România, cât și la nivel global. CBRE România are 158 de angajați la nivel național, care lucrează în nouă birouri din șapte orașe: București, Iași, Timișoara, Cluj-Napoca, Baia Mare, Constanța, Pitești. În vara anului trecut, CBRE a preluat administrarea portofoliului de retail al Immofinanz (Polus Center din Cluj, Maritimo Shopping Center din Constanţa, Gold Plaza din Baia Mare şi Piteşti Mall), semnând astfel cea mai mare tranzacţie de property management din România.

România birourilor – cea mai atractivă

Țara noastră este cea mai atractivă piaţă din Europa Centrală şi de Est (ECE) pentru investiţiile în spaţii de birouri, spunea în vara anului trecut Mihai Păduroiu, expert imobiliar la CBRE România, într-o conferinţă de specialitate. „În 2015 au fost 70.000 de metri pătraţi închiriaţi în Bucureşti, cifră record faţă de celelalte capitale cu excepţia Varşoviei. Însă avem în continuare sub 50% de metri pătraţi clasa A per capita faţă de orice altă capitală din Europa de Est. Chiriile în Bucureşti sunt cele mai mici din Europa de Est. Avem o dinamică foarte matură şi susţinută a cererii şi a creşterii de business local, a business-ului nou venit pe piaţă. În România se construieşte mult, suntem o piaţă deschisă, avem mulţi metri pătraţi de birouri de calitate şi ţinem piept unei cereri din ce în ce mai mari, sustenabile şi mature”, a mai spus Păduroiu, citat de constructiv.ro. „Anul 2016 a fost un an record:  dacă în perioada 2012-2015 numărul de spații de birouri nou livrate a variat între 72.000 și 123.000 mp, în 2016 stocul de spații nou livrate atinge pragul de 295.000 mp, adică 74% din totalul livrat în perioada 2012-2015 (400,000 mp). Doar anul 2009 a mai înregistrat asemenea rezultate remarcabile în ceea ce privește livrarea de spații de birouri: 383,400 mp”, spune și Diana Nanu, Head of Operations, Legal & Compliance CBRE România.

La finalul lui 2015, stocul spaţiilor de birouri moderne din Cluj, Timişoara, Iaşi şi Braşov era cu 20% mai ridicat faţă de anul precedent şi însuma 584.000 mp, conform datelor raportate de compania de consultanță imobiliară DTZ Echinox, publicate de Ziarul Financiar. În prima jumătate din 2016 au fost finalizați alți 47.500 de mp de birouri, pentru următoarele 18 luni fiind programați spre finalizare alți 165.000 mp. Per ansamblu, în perioada 2016-2017, nivelul livrărilor de spaţii moderne de birouri din principalele oraşe regionale este estimat să depăşească 210.000 mp. Până la finalul 2017, stocul total din Cluj Napoca, Timişoara, Iaşi şi Braşov ar putea ajunge la aproximativ 800.000 mp, arată aceleași date.

 

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

five × 5 =

Edițiile Sinteza
x
Aboneaza-te