Victor Miron despre Commercial Poetry: „Cărţile personalizate ajută oamenii să se apropie de poezie”


Distribuie articolul

Cum ar fi dacă ai putea oferi persoanei iubite o carte cu poezii de dragoste, cu fotografia voastră pe copertă? Cum ar fi dacă i-ai putea oferi mamei o carte cu versuri, dar cu coperta personalizată mamă – fiică sau mamă – fiu? Victor Miron, un tânăr antreprenor clujean și totodată iniţiatorul campaniei de promovare a lecturii „Cărţile pe faţă”, a primit, la un moment dat, o provocare în acest sens, iar de aici până la ideea de cărţi personalizate nu a fost decât un pas. Mai mult, acesta şi-a promovat ideea şi în cadrul târgurilor de nunţi, iar cererile nu au întârziat să apară, tinerii fiind foarte deschişi să ofere drept mărturie, pe lângă tradiţionala prăjitură, însoţită de cele mai multe ori de ţuică şi o carte cu fotografiile lor pe copertă sau chiar să înlocuiască „clasica mărturie” cu un volum de versuri ce va rămâne peste ani şi ani, o carte ce poate fi deschisă iar şi iar, atât în memoria acelei zile, dar şi aşa, de drag, pentru a citi sau reciti o poezie de dragoste persoanei iubite.

Prima poezie a lansat-o în online şi mărturiseşte că nu a avut emoţii chiar atât de mari pe cât se aştepta

Victor este un promotor neobosit al lecturii. Acesta a iniţiat o serie de campanii inedite care au avut acest scop, iar una dintre campaniile din 2014 a fost „Nuntă ca la carte”. Atunci a propus ca mărturiile de la nuntă să fie înlocuite cu cărţi ale unor autori consacraţi, de Nobel. Cei din jurul său au reacţionat foarte bine. A început la rândul său să scrie versuri, iar poeziile sale de dragoste se regăsesc adunate, în momentul de faţă, în două volume: „Trai în doi” şi „Rai în doi”. Doritorii pot achiziţiona aceste cărţi cu coperta standard sau le pot personaliza cu fotografia cuplului, completând un formular online.

Victor a început să scrie versuri întâmplător. A văzut că feedback-ul online e bun, ceea ce i-a dat curaj să publice aceste două volume, iar mai târziu un volum de versuri dedicat mamei, care stârneşte un val puternic de emoţii, mai ales printre mamele intrenauţilor.

„După ce am scris cartea despre campania «Cărţile pe faţă», am scris şi alte texte de proză scurtă şi într-unul dintre ele am inclus şi o poezie. Această poezie a ajuns publică pe internet şi a avut o reacţie foarte bună. Treptat, am început să scriu poezii de dragoste. Cred că multă lume a scris astfel de poezii în momentele de îndrăgosteală. «N-aş dormi cu tine» e hitul campaniei pe Facebook. Văzând că lumea reacţionează atât de bine, am ajuns să gândesc şi un volum de poezii. De la volumul de poezii la cărţile pentru nuntă nu a fost decât un pas. Ce e inedit la cărţile mele e faptul că acestea se pot tipări cu poza oamenilor pe copertă. Se spune că o carte are atâtea versiuni câţi cititori are, pentru că fiecare vede altceva în cartea pe care o citeşte. Iar la cărţile mele acest lucru este adevărat şi la propriu. Titlurile «Trai în doi», «Rai în doi» sunt potrivite pentru a se tipări cu poza cuplurilor pe copertă şi atunci oamenii pot empatiza şi mai mult cu poeziile din interior. Nici nu cred că a fost ideea mea, cred că cineva mi-a spus că ar vrea să le ofere la nuntă şi atunci mi-am dat seama că ar fi într-adevăr minunat. Primele «mărturii» au fost date cunoscuţilor mei. Sunt reacţii foarte simpatice la nunţi. Cea mai des întâlnită reacţie e aceea că nuntaşii cred că mirele a scris cartea. Îl felicită pentru asta. E o nişă care merge foarte bine. Anul acesta în jur de 10 cupluri au dat mărturii cărţi de poezii cu poza mirilor. E bine, pentru că la toate nunţile sunt peste 100 de persoane şi ştim cu toţii cât de bine se vinde poezia în general. Sunt multe volume care ies într-un tiraj de 100 de exemplare cu totul. Pe mine mă încântă că am găsit această variantă pentru ca oamenii să se apropie de poezie”, povesteşte Victor.

Versuri pentru mama

După varianta cu cartea pentru cuplu, anul acesta a scos un volum cu versuri pentru mama, care s-a vândut foarte bine în perioada zilei de 8 Martie. „Şi eu, ca multă lume probabil, am o relaţie specială cu mama. Am început de la un text, apoi am făcut un volum de versuri. La volumele pentru mame, reacţia e şi mai emoţionantă. Mama a plâns când i-am oferit cartea. Noi, copiii, nu ţinem minte toate lucrurile pe care le fac mamele pentru noi când suntem prunci, dar ele ţin minte totul despre noi, de când suntem în pântecul lor. Când li se aduce în semn de mulţumire un astfel de cadou, se emoţionează foarte tare. Mamele plâng foarte tare la primirea unui volum cu versuri cu poza lor”, spune Victor.

Aceste reacţii pline de emoţie îi dau încredere să scrie în continuare. Mărturiseşte că personal nu are o părere atât de bună despre propriile versuri, dar reacţiile pozitive ale celor din jur sunt cele care îl fac să meargă mai departe pe acest drum. „Eu mai trebuie să citesc câteva vieţi pentru a scrie poezii precum a scris Nichita Stănescu, de exemplu, dar în acelaşi timp sunt foarte încântat că lumea reacţionează bine la ceea ce scriu eu. Personal, reuşesc să scriu cele mai de impact texte în momentul în care trăiesc ceva. Când sunt îndrăgostit, pot să scriu poezii de dragoste, când sunt într-o relaţie apropiată cu mama, pot să scriu mai uşor versuri despre ea. Eu citesc şi scriu pentru a vedea viaţa cu alte cuvinte. Mă interesează mult jocurile de cuvinte. Vreau să descopăr cuvinte în alte cuvinte, vreau să văd câte sensuri are o expresie sau alta, vreau să descopăr nuanţele expresiilor, figurile de stil care pot să însemne diverse lucruri în diverse contexte. Poezia îmi oferă tipul acela de satisfacţie pe care nu o ai în activitatea profesională clasică. Oamenii reacţionează foarte bine, mai ales pe Facebook unde postează, share-uiesc, îşi pun statusuri cu poeziile mele sau le folosesc pentru a le însoţi fotografiile de cuplu”, explică Victor.

Spoken word

Tânărul îşi promovează poeziile în primul rând pe reţelele de socializare, prin publicarea lor, dar şi prin înregistrarea unor filmuleţe în care îşi recită propriile versuri. Acesta este în primul rând un exerciţiu pentru poetul care îşi doreşte să se dezvolte în viitor pe zona de spoken word, adică zona de poezie scrisă special pentru a fi recitată. Fenomentul de spoken word s-a dezvoltat foarte mult în ultima perioadă la nivel internaţional, iar de ceva timp, cam de un an sau doi, a început să cucerească şi scenele din România. În cadrul mişcării de spoken word se organizează diverse concursuri de slam poetry, în care poeţii îşi recită, pe muzică, propriile poezii în faţa unui public. Conceptul e diferit faţă de cel al unui cenaclu literar de exemplu, poate pentru simplul fapt că nu este atât de pretenţios, iar versurile recitate pot fi desprinse din viaţa de zi cu zi, fără pretenţia ca participanţii să fie poeţi consacraţi.

„Eu încerc să mă dezvolt în această zonă de spoken word. Mă bucură mult faptul că mişcarea începe să fie tot mai vizibilă şi în România. De exemplu, la nivel de Cluj există deja mai multe grupuri care promovează acest concept, atât în limba română, maghiară sau engleză. Eu, personal, urmăresc cu drag astfel de poeţi. Harry Baker, Mark Grist, Sarah Key sunt printre preferaţii mei”, spune Victor.

Tânărul consideră că poezia se poate naşte şi din lucruri simple. „Poezia nu trebuie să fie neapărat ceva foarte pretenţios, poate să fie şi asta, într-adevăr, dar poate să reprezinte la fel de bine trăiri umane, pe care le exprimă oamenii în viu grai. Ce îmi place la această mişcare e faptul că face poezia palpabilă şi concretă. Până la urmă acesta este marele beneficiu al lecturii: te ajută să te exprimi mai frumos şi să reuşeşti să transmiţi ce simţi, iar spoken word-ul îmbină două tipuri de artă: poezie şi oratorie. Sunt şi două mari temeri ale oamenilor: să îşi exprime sentimentele şi să se exprime în public. Cei care fac spoken word sunt foarte curajoşi, după părerea mea. E foarte bine că începe să devină accesibil acest concept pentru cât mai multă lume. Nu ştiu cine se poate numi cu adevărat poet, dar cred că poezie există în fiecare dintre noi. Trebuie să o căutăm. Şi scrisul, şi cititul sunt explorări ale propriului sine, după părerea mea”, consideră tănărul clujean.

Se axează pe propriile trăiri

Cu toate că au fost cupluri care l-au rugat să scrie versuri personalizate pentru ei, dincolo de faptul că volumele sale se pot personaliza cu fotografia celor doi îndrăgostiţi pe copertă, Victor nu doreşte să se axeze pe astfel de creaţii. „Au fost câteva cazuri în care oamenii mi-au cerut să scriu personalizat, dar de foarte puţine ori am putut să le onorez cerinţa. Nu cred că sunt eu aşa de experimentat pentru a putea să scriu ceva relevant pentru oricine, pentru că versurile mele sunt rezultatul unor trăiri personale. Am încercat de câteva ori, unele au ieşit mai bine, altele mai puţin, dar nu îmi doresc dezvolt această zonă. Eu vreau să scriu despre trăirile mele, despre lucrurile în care cred”, explică acesta.

Dintre poeziile personale, cea care îl reprezintă cel mai bine este: „Mă ofer Şofer”. „Preferata mea nu e neapărat cea mai populară în mediul online. Mă bucur însă că am reuşit să o scriu, că am avut inspiraţia şi îndârjirea să o caut până am găsit-o. Este vorba despre «Mă ofer Şofer». Voi face un clip cu ea. Unele poezii mi se par că sunt mai bune decât celelalte, dar oamenii reacţionează foarte diferit. Nu e greu să scrii despre dragoste, cel mai greu este să ai curajul necesar pentru a face publice astfel de poezii. Nu neapărat într-o carte, ci altei persoane. Este greu să ne lăsăm vulnerabili şi să ne exprimăm trăirile persoanelor dragi, cu atât mai mult cu cât este vorba despre un iubit, o iubită, pentru că sunt şanse mari să fii respins. Ai nevoie de curaj să faci asta. E curajul de a trece peste teama de ridicol. Eu am noroc pentru că Eliade m-a călit de frica de ridicol, pentru că el spunea aşa: «A refuza ridicolul înseamnă a refuza orice şansă la nemurire». Nu tânjesc la nemurire, dar această expresie m-a făcut să conştientizez faptul că nu are rost să mă iau atât de mult în serios şi că, până la urmă, e o poezie, dacă place bine, dacă nu, nu e problemă, pentru că sunt atâtea altele disponibile atât online, cât şi offline”, spune Victor, care este un mare fan Eliade.

Prima poezie a lansat-o în online şi mărturiseşte că nu a avut emoţii chiar atât de mari pe cât se aştepta. „Eu postez multe texte pe internet, ale mele, dar mai ales ale altora. Eu sunt foarte bucuros când lumea reacţionează la orice poezie sau fragment dintr-o carte sau la o recomandare de carte. Mult mai mare e valul de emoţii când trimiţi persoanei iubite o poezie şi vezi că reacţionează. E mult mai mare încântarea, pentru că există un rezultat palpabil. Nimic nu se compară cu reacţia persoanei iubite sau cu reacţia mamei mele când a primit volumul de poezii dedicat ei. Fireşte, mă bucur când acelaşi volum bucură o altă mamă, dar nu se compară cu ceea ce am simţit când a fost dăruită mamei mele. E firesc să fie aşa”, explică Victor.

Scriitor – antreprenor

Promovarea online l-a ajutat enorm şi consideră că nu e nimic greşit în a-ţi găsi modalitatea de promovare adecvată. „Eu nu cred că aş fi putut să am atât de multe cărţi în circulaţie, dacă nu ar fi existat contextul actual. 99% din comenzile de carte pe care le am sunt prin internet. Cărţile mele se găsesc într-o singură librărie, restul se comandă online. Acest lucru e posibil doar pentru că trăim în 2017 şi pentru că oamenii au acces la internet, pentru că sunt foarte prezenţi pe reţelele de socializare. Acolo lucrurile se propagă şi se viralizează uşor. Tinerii, dar nu numai, sunt foarte încântaţi să vorbească despre o carte cu poza lor pe copertă, cu atât mai mult cu cât nu mai face nimeni în ţară aşa ceva. Pe mine asta mă ajută enorm şi sunt foarte conştient de puterea internetului. De Crăciun, de Valentine`s, de 8 Martie am foarte multe comenzi, pentru că aceste cărţi personalizate sunt un cadou foarte apreciat”, spune clujeanul.

Acesta consideră că poeţii ar trebui să îşi folosească mai mult creativitatea şi când vine vorba despre promovarea operei lor şi să găsească modalităţi prin care îşi surprindă publicul, modalităţi care să îl determine să cumpere. „Din păcate, poezia se vinde greu. Pe de altă parte, acesta are un mare avantaj: are o formă mult mai condensată decât proza şi poate să ajungă la mulţi oameni foarte uşor. Ce uşor ar fi să tipărim o poezie pe spatele unui bilet de autobuz sau pe un semn de carte. Poezia mea «Mă ofer Şofer» ar putea, de exemplu, să fie tipărită pe spatele odorizantelor şi distribuită în sute de exemplare la o benzinărie. Există oportunităţi care însă nu sunt exploatate la capacitatea lor. Fiind aşa condensată, poezia cred că ar putea să fie răspândită mult mai uşor. O poezie poate să fie un SMS. Ne oferă exemple în acest sens Ivcelnaiv. Este unul dintre poeţii pe care eu îi citesc cu foarte mare drag. Cred că mai am mult până să ajung să scriu ca el, dar sunt încântat că şi din textele mele sunt apreciate. Cred că s-ar putea trăi din poezie. Cred că scriitorii pot să fie mult mai antreprenori decât sunt acum şi cred că trebuie să se implice mult mai mult, să îşi pună creativitatea în valoare şi în a-şi promova cărţi, nu doar în a-şi scrie textele. Dintr-un punct de vedere pragmatic, un text este un produs care trebuie să ajungă la oameni. Trebuie să te gândeşti să îl pui într-un anumit context pentru ca publicul să fie dispus să plătească pentru el. Cum e cazul meu cu nunţile, de exemplu. Aici e o nişă interesantă pentru că oamenii la nunţi sunt obişnuiţi să investească mai mult, îşi doresc să dăruiască ceva ieşit din comun, îşi doresc ceva de calitate, vor să îşi surprindă invitaţii. Trebuie doar să le aduci aminte că o carte e un cadou frumos. Cred că poeţii pot să găsească metode pentru a-şi face produsele mult mai disponibile publicului şi pentru a le monetiza, chiar dacă nu doar prin vânzarea unei cărţi. Pot să scrie versuri pentru piese, spoturi publicitare, pot găsi o nişă de supravieţuire până ajung să trăiească efectiv din poezie”, consideră Victor.

Tânărul citeşte deopotrivă proză şi poezie. „Citesc în acelaşi timp două cărţi: una de ficţiune şi una de nonficţiune. Dimineaţa nonficţiune şi seara ficţiune. Eu consider că exprimarea poetică este peste tot. Nichita Stănescu spunea că nu există poeţi, că există doar poezie. Sunt de acord cu el. Îmi plac mult poeziile de Nichita, de Blaga, de Sorescu, iar dintre contemporani îmi plac cei care merg în zona de spoken word. Îmi plac deopotrivă şi actorii care recită. De exemplu, Marius Manole are câteva video-uri cu el, în care recită poezii absolut minunat”, spune tânărul.

Cartea de citit in doi

„Am scris această carte pentru a promova lectura ca o activitate de cuplu. Cred că cititul este şi o activitate socială, nu ceva pe care îl facem doar singuri, închişi în casă. Cred că ne-am petrecut suficient timp uitându-ne la filme şi seriale alături de iubitul sau iubita noastră. Am testat şi e foarte plăcut să citeşti o carte împreună cu partenerul tău. Aşa a apărut ideea acestei cărţi. Cartea este scrisă din două perspective, a lui şi a ei, eL şi eA. Vă invit să îşi citească fiecare partea lui, cu voce tare, în timp ce îl ţine în braţe pe celălalt. E foarte ok să vă opriţi şi să vorbiţi despre text. Eu m-am străduit să includ în carte lucruri pe care ni le spunem prea rar sau deloc: de la dulcegării şi până la lucruri care poate ne plac mai puţin la celălalt şi nu ştim cum să i le spunem. Cu siguranţă nu o să vi se potrivească toate, nici din dulcegării şi nici din nemulţumiri, însă spunându-le pe acestea o să vă obişnuiţi să le spuneţi mai des pe cele care cu adevărat vă reprezintă”.  Victor Miron

 

Victor Miron (n.1985) este un idealist plin de iniţiativă, un tânăr antreprenor şi totodată iniţiatorul campaniei de promovare a lecturii „Cărţile pe faţă”. Este autorul cărţilor „Cărţile pe faţă”, „ Lasă-mă să te las”, „Carte de citit în doi”, „Se repară prin înlocuire”, „tRai în doi” şi „fOameni”, „MAma”. În octombrie 2016 a fost premiat în cadrul Galei JCI TOYP, alături de alţi nouă tineri remarcabili din România, Victor fiind considerat un promotor al culturii la nivel naţional, dar nu numai.

 

Distribuie articolul

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

7 − three =

Edițiile Sinteza
x
Aboneaza-te