Industry 4.0: un El DataRado al secolului XXI

O lume în care producţia este controlată în totalitate de inteligenţa artificială? În 2017, scenariul nu mai poate fi un SF. Umanitatea se află la graniţa cu o nouă eră: Industry 4.0. Mizele sunt mari, putem câştiga, este posibil un pas uriaş înainte pentru întregul „sat global”, însă visul frumos poate căpăta accente dramatice, dacă lucrurile nu sunt făcute ca la carte.


Să discuţi în România despre Industry 4.0 e ca şi cum ai discuta cu triburile din Sahara despre importanţa consumului de apă alcalină în detrimentul apelor cu pH acid. Pur şi simplu, nici unii şi nici alţii nu au ajuns la punctul în care astfel de dezbateri să îşi aibă sensul.

Ceva mai la vest însă, viitorul nu doar că se dezbate, ci chiar se construieşte. msg systems este o companie germană cu peste 6.000 de angajaţi în toată lumea şi o tradiţie în domeniu de aproape 30 de ani. Pentru germani, viitorul tehnologiei este nu doar cât se poate de palpabil, ci chiar „în construcţie”, prin intermediul proiectelor legate de conceptul Industry 4.0. „Datele sunt noul aur”, spune Stephan Melzer, şeful departamentului Automotive din cadrul companiei care are sedii şi în România, la Cluj-Napoca, Târgu-Mureş şi Timişoara. O nouă eră a industriei bate la uşile umanităţii, iar provocările sunt pe măsură: depinde de noi să facem din Industry 4.0 următorul salt spre un viitor mai bun sau putem declanşa un război în care informaţia şi datele devin arme de temut.

Depinde de noi să facem din Industry 4.0 următorul salt spre un viitor mai bun sau putem declanşa un război în care informaţia şi datele devin arme de temut.

Ne aflăm într-un punct în care, cel puţin în România, Industry 4.0 este un concept aproape în totalitate străin. Cum am putea deci explica toată această nouă lume care ne aşteaptă în foarte scurt timp?

Industry 4.0 este doar următorul pas în evoluţia spre optimizarea producţiei. Ceea ce aduce nou această eră este reprezentat de conceptul de cyber-systems. Avem subsisteme în procesul de producţie, pe care putem să le numim inteligente. Combinăm informaţiile oferite de senzori, iar informaţia poate fi interpretată, după care sistemul poate acţiona. Nu mai este nevoie de o decizie venită de la o anumită platformă şi în forma ideală, nu mai este nevoie de o acţiune umană. În varianta sa ideală, Industry 4.0 aduce autoorganizare a sistemelor şi reprezintă o nouă modalitate de a gândi procesele de producţie. Dacă luăm exemplul unei linii de asamblare, ceea ce folosim acum este echivalentul momentului în care ne raportăm la întreaga linie fiind în mijlocul ei, în timp ce Industry 4.0 ne permite o viziune de ansamblu. Poate părea că nu e ceva nou, pentru că şi în prezent avem linii de asamblare care funcţionează automat şi sisteme care pot executa comenzi, însă în prezent este necesară monitorizarea, în timp ce Industry 4.0 ne aduce sisteme care se monitorizează singure şi se organizează fără directive externe. Conceptul va aduce necesitatea unui nou tip de management al proceselor, pentru că toate regulile cu privire la modul de funcţionare al conceptului, trebuie să fie decise. Acum ne aflăm la faza de experiment, de testare şi implementări la nivel local. În plus, nu poate fi neglijat impactul asupra societăţii, pentru că deja avem două tabere pe acest subiect.

Cum vedeţi implementarea conceptelor legate de Industry 4.0?

Problema este legată de diferenţa dintre realităţile din companii şi opţiunile disponibile. Când te gândeşti la piedicile de pe traseul implementării Industry 4.0, există două perspective. Există o perspectivă culturală. Avem liniile de producţie de exemplu, iar oameni care lucrează în asemenea fabrici au o mare dorinţă de calitate şi nu tolerează eroarea. Oamenii din aceste fabrici sunt instruiţi să aibă un procent de 100% al soluţiilor corecte, iar acum, cu apariţia unor noi metode, avem un şoc cultural, care vine din faptul că trebuie să lucrezi din ce în ce mai mult cu tehnologie ce are potenţial, dar poate nu este testată atât de mult. Există teama că, dacă implementezi tehnologia nouă în fabrică, pierzi din control. A doua perspectivă ţine de faptul că, în ultimii cinci-zece ani, companiile au micşorat tot mai mult bugetele pentru IT şi dezvoltare pe acest domeniu. ne confruntăm acum cu probleme structurale, cu probleme legate de acurateţea datelor. Ai două maşini care până acum nu aveau de interacţionat, fiind coordonate de o persoană, iar acum nu poţi face maşinile să interacţioneze între ele, pentru că, la nivel de date, nu sunt compatibile. Maşinile trebuie să poată „vorbi” între ele. Poţi avea multe aplicaţii ale Industry 4.0, dar toate sunt inutile când ajungi la astfel de probleme. Aici, avantajul este de partea companiilor care sunt noi pe piaţă şi care nu au nicio istorie în spate. Tesla sau alţi producători chinezi, care au început de la 0, pot implementa totul direct şi nu au probleme legate de date, dar rămân clienţii care au linii de producţie foarte bine optimizate, dar multe alte probleme, care nu permit implementarea noilor tehnologii. La fel însă, cei proaspăt apăruţi pe piaţă au în prezent probleme legate de implementarea componentelor ce ţin de Industry 1.0, adică de partea mecanică. Dacă te uiţi la Tesla, vei putea observa probleme de calitate a produsului, probleme nu de soft, ci probleme vizibile cu ochiul liber.

Practic, Industry 4.0 ar aduce şi noi modele de business…

Industry 4.0 este legat de optimizarea proceselor. Vom vorbi în continuare despre producţie şi despre produse, dar vrem să optimizăm costuri şi timp. Industry 4.0 este următorul pas în drumul evoluţiei spre optimizarea producţiei. Dacă discutăm despre modele de business, trebuie să ne uităm nu neapărat spre ce se întâmplă în interiorul fabricilor, ci mai mult spre interfeţe. Interfaţa cu clientul sau interfaţa spre compania de vânzări. Vom aveam noi relaţii bazate pe schimbul de date şi noi modele de business în care vor apărea noi surse de bani.

Industry 4.0 dă chiar mai multă valoare datelor şi informaţiei. Cum poate fi manageriată această nouă situaţie?

Datele sunt noul aur. Maşinile din lumea iot nu sunt altceva decât producătoare de date. Dacă separăm lucrurile şi ajungem la producătorii de date şi utilizatorii de date, avem un nou contract, iar aici apare ideea din spatele ideii noastre de platforme, My Data, unde noi separăm trei roluri: producătorul de date, care aduce un produs pe care îl poţi cumpăra. Când cumperi produsul, acesta va produce date, iar noi credem că datele acestea trebuie să îi aparţină celui care a cumpărat produsul. Ai cumpărat o maşină, dar datele produse de maşină nu aparţin constructorului, ci cumpărătorului. Este o temă interesant de discutat astăzi, pentru că în prezent, toate datele produse aparţin producătorului, pentru că aşa a semnat undeva clientul. Comunitatea europeană a semnalat deja problema, există o lege deja în acest sens şi ea spune că producătorul de date nu are voie să colecteze datele de la o persoană care foloseşte produsul tău. În schimb, eşti autorizat să foloseşti datele pentru un anumit scop cu care utilizatorul a fost înainte de acord. De aceea noi am creat această platformă pe care am separat producătorul de date, posesorul de date şi utilizatorul datelor. Cu aceste trei roluri putem face un business.

Stephan Melzer (foto dreapta) este şeful departamentului Automotive din cadrul msg. systems

Am putea deci spune că, la msg, sunteţi deja pe drumul de a fi parte integrantă a acestei lumi 4.0?

Aş spune mai degrabă că producem şanse. Şanse pentru ca angajaţii să vadă cum arată viitorul, să intre în contact cu el şi să poate contribui la construirea lui. Facem produse utilizabile şi palpabile, facem prototipuri şi vedem rolul nostru ca fiind unul legat de rezolvarea problemelor din industrie şi mai ales a celor legate de date. Suntem de asemenea în contact cu multe start-up-uri şi vrem să păstrăm contactul direct atât cu jucătorii mari de pe piaţă, cât şi cu start-up-urile. Lucrăm la construirea unei reţele în care un start-up care are o soluţie IoT să poată veni cu ceva inovator în ajutorul unei companii care are o problemă. Vrem să ajutăm oamenii să aibă cât mai multe şanse pentru viitor. Este nevoie doar de curaj şi bani, iar aici este o nevoie mare de companii care să îşi asume acest drum, să fie suficient de deschise, să îşi dorească să fie parte a unui astfel de ecosistem, şi să îşi dorească să aducă soluţii noi. Tehnologiile se schimbă foarte rapid.

Care va fi impactul Industry 4.0 la nivelul societăţii?

Avem şansa să ne ocupăm de noi aspecte ale societăţii. Important în prezent nu este atât de mult să ai 20 de ani de experienţă într-un domeniu, ci să fii un om cu o minte deschisă. Este interesant să vezi Clujul şi universităţile de aici, care înţeleg gândirea interdisciplinară a IT-ului. Nu trebuie să cunoşti doar un domeniu sau doar o tehnologie, ci trebuie să fii deschis spre cât mai multe discipline, pe care mai târziu să le combini. Fiecare persoană care a învăţat să facă ceva anume, iar acum este capabilă să se deschidă spre o nouă zonă şi să înveţe altceva va fi o persoană care se va putea bucura de această lume şi va putea profita la maximum de ea. Oamenii care însă nu vor putea face acest lucru, poate că ei vor avea de pierdut, pentru că nimeni nu ştie acum – nici angajatorul şi nici angajatul – dacă o anumită slujbă va mai exista. Nu poţi avea o prognoză pentru tehnologii şi evoluţia lor, astfel că fiecare persoană, fiecare naţiune şi fiecare societate trebuie să reflecte asupra punctelor forte şi asupra slăbiciunilor şi să identifice opţiunile pentru viitor.

Cât de mare este problema securităţii şi cum ne putem asigura că lucrurile nu vor degenera?

Din nou, este o chestiune de colaborare, dacă neglijezi securitatea datelor, dacă neglijezi drepturile asupra datelor, dacă neglijezi chestiunile de arhitectură sau dacă neglijezi orice altceva legat de date, atunci ai o problemă legată poate de pierderea datelor sau de pierderea unor clienţi. De asemenea, poţi pierde şansa de a avea un model de business bazat pe date. Pentru ca totul să fie în siguranţă şi transparent, trebuie să poţi să spui că datele pe care le deţii le deţii în baza încrederii pe care ţi-o oferă clientul, aşa că te afli în legalitate pentru a le manageria. Apoi, trebuie să ai suficient de multe straturi de securitate împotriva oricărui atac. Trebuie să fie totul în regulă atât din punct de vedere legal, cât şi în privinţa chestiunilor ce ţin de încredere. Este o chestiune dinamică, pentru că lucrurile se schimbă în timp. Dacă citeşti pe internet scenariile horror cu privire la chestiunile de securitate ale Industry 4.0, dacă te uiţi la filme şi documentare, mare parte dintre ele sunt reale. Sunt situaţii cât se poate de posibile

Această lume în care datele sunt de o importanţă crucială poate fi comparată cu o cercetare în domeniul bombei atomice. A fost aceeaşi situaţie: era o tehnologie nouă cu multe şanse de a fi bună sau rea. Am intrat pe o uşă şi am găsit foarte multe opţiuni şi foarte multe riscuri. Nimeni nu avea reguli clare şi am văzut la sfârşitul celui de-al doilea Război Mondial ce obsesii au apărut şi apoi a durat zeci de ani să reglementăm domeniul. În prezent, cu Industry 4.0, intrăm pe o uşă asemănătoare şi avem poate chiar mai multe oportunităţi: putem face lucrurile bine, în avantajul tuturor, putem avea un impact în lumea medicinii de exemplu, dar pe de altă parte putem face şi foarte mult rău. E important însă să reţinem faptul că, dacă în cazul bombei atomice am avut 20-30 de ani pentru a reglementa, cu evoluţia digitală mai avem cel mult cinci ani pentru a ne asigura că datele vor fi folosite în scopuri corecte. Este o problemă globală.

My Data, un model de business din viitor

 

„Datele sunt combustibilul care alimentează conceptul de digital transformation”, spun cei de la msg. După ce umanitatea a alergat după aur, pietre preţioase sau petrol, secolul XXI aduce în atenţie o altă monedă la care să râvnim: datele. De unde vin datele, cui aparţin, cine are dreptul să le folosească, în ce scop sau cu ce costuri sunt doar câteva dintre întrebările ce apar atunci când problema datelor este abordată. Este aşadar nevoie de o platformă care face o separaţie clară între trei roluri în lumea datelor: generator de date, posesor de date şi utilizator de date. Platforma există şi se numeşte MyData, fiind de fapt unul dintre instrumentele cu care germanii de la msg vin în întâmpinarea Industry 4.0.

„Principala întrebare acum ţine de cât de mult valorează datele. Putem ajunge la situaţia în care cineva va dori un discount de 5% pentru o maşină pentru că producătorului maşinii i se permite să folosească datele produse de aceasta. Dar poate datele nu valorează atât de mult. Noi funcţionăm ca o bancă de date la care oamenii acceptă să păstreze datele”, explică Andrei Moldovan, Java Developer în cadrul msg systems România.

Industry 4.0 este un concept tangibil în nu foarte mult timp, crede Andrei, care mizează pe capacitatea oamenilor de a învăţa şi de a se adapta atât cât este nevoie, astfel încât noua eră să nu îi lase în urmă.

„Tocmai am absolvit facultatea şi am observat în tot acest timp că multe dintre cursuri s-au concentrat pe inteligenţa artificială, dar partea mai puţin plăcută a ţinut de faptul că nu există companii care să îţi ofere slujbe pe acest domeniu. Cunosc oameni care fac facultatea, fac master, dar apoi nu au de ales şi trebuie să meargă în cel mai bun caz la catedră. Cred că, având know-how, este foarte posibil să ajungem să implementăm principiile Industry 4.0, dar este greu să găseşti know-how-ul în companii. Oamenii din companii nu sunt obişnuiţi să lucreze în acest fel, dar la msg, fiind parte în anumite proiecte, am constatat că se încearcă multe lucruri noi. Suntem o echipă de oameni care ne propunem să învăţăm, să experimentăm cât mai mult şi în câteva luni am început proiecte”, mai spune el.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

7 + four =

Edițiile Sinteza
x
Aboneaza-te